Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Annonce for JOOR
Modeuge

Ganni er blevet selektive

For første gang til Copenhagen Fashion Week er danske Ganni at finde på den officielle showkalender. FashionForum mødtes med Ditte og Nicolaj Reffstrup forud for deres præsentation, som fandt sted i Davids Samling i går.
For første gang til Copenhagen Fashion Week er danske Ganni at finde på den officielle showkalender. FashionForum mødtes med Ditte og Nicolaj Reffstrup forud for deres præsentation, som fandt sted i Davids Samling i går.

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Ganni har eksisteret siden 2000, men det er især i løbet af de sidste par år, at tøjmærket er vokset fra at være en tøjproducent til at være et rigtigt brand.

Hos Ganni tager de tingene ét skridt af gangen, så efter at have holdt en lille, intim præsentation i sommer, er tiden kommet til et større arrangement. Derfor er Ganni denne sæson på den officielle showkalender, og holdt i går præsentation for pressen. Men selvom de har taget skridtet videre til den københavnske modeuge, gør de stadig tingene på deres egen måde.

”Det er en naturlig udvikling for os. Tidligere har vi været mere fokuserede på at holde en fest eller lignende for venner af huset, ansatte og vores kunder, og så har det langsomt udviklet sig. Denne gang er det så bare blevet lidt større”, fortæller direktør Nicolaj Reffstrup, om hvorfor de har valgt at melde sig på showkalenderen, og fortsætter:

”Så var det selvfølgelig også et kæmpe kick for os, at være kommet på den officielle showkalender. Vi har helt klart kunne mærke en forskel på opmærksomheden omkring det. Så det er klart også noget, som vi vil gå efter fremadrettet”.

Småt, men godt

Men en plads på showkalenderen er ikke nødvendigvis lig med et modeshow. Ganni har valgt at holde sig til et mindre arrangement, som dog er større end præsentationen i sommers.

”I forhold til vores brand og vores historie synes jeg, på en eller anden måde, at det passer bedre med en præsentation,” siger kreativ direktør Gitte Reffstrup, som tidligere har arbejdet som indkøber, og derfor selv har deltaget til mange modeshows.

”Nogen gange ser man så mange modeshows og så mange ting, at man godt kan have svært ved at skelne det hele fra hinanden. På den her måde sætter kollektionen sig måske en smule mere fast, da man får lidt en anden oplevelse,” forklarer hun videre.

Ditte Reffstrup ser desuden en tendens til, at flere og flere laver noget andet, end det traditionelle modeshow, og måske denne tendens også har noget at gøre med beslutningen om, hvad der kan lade sig gøre.

Nicolaj Reffstrup er enig i beslutningen om ikke at holde et traditionelt modeshow, og er forundret over, at der stadig bliver afholdt så mange modeshows med den traditionelle catwalk:

”Når man tænker på, hvor meget der er sket med alt muligt andet, så synes jeg egentligt, at det er overraskende, at det der ”modeshow” stadig eksisterer i sin klassiske form. Og at der er så mange, som gør det helt klassisk. Alt hvad der ellers har med eksponering at gøre, har flyttet sig meget over de sidste ti år,” siger han.

Måske modeshow i fremtiden

Man kunne efterhånden godt lokkes til at tænke, at Ganni så aldrig har tænkt sig, at holde et helt klassisk modeshow, men dette afviser hverken Ditte eller Nicolaj Reffstrup.

”Denne gang er vi med til Copenhagen Fashion Week med en præsentation, næste gang måske med et show i mere klassisk format. Budgetmæssigt er der ikke den store forskel, men signalet er et lidt andet. Selv hvis vi kunne, skal vi skal jo ikke lave et overdådigt, storslået show. Vi er mere quirky, ukomplicerede og nysgerrige, og det skal vores show selvfølgelig afspejle”, forklarer Nicolaj Reffstrup.

En selektiv strategi gav pote

Når man vender blikket bagud, og ser på udviklingen i Ganni, forstår man også, hvorfor de efterhånden er klar til at indtage den københavnske modeuge. Nicolaj Reffstrup forklarer, hvordan de strategisk er gået efter at positionere sig anderledes, end hvad mærket gjorde tidligere:

”Vi har flyttet os markant på kort tid og på mange områder. Fra at være en tøjproducent er vi blevet et brand. Fra at være et billigere alternativ i contemporary segmentet er vi gået til at være positioneret i upper contemporary på de fleste markeder. Derudover er mange mærker gået ned i pris på grund af krisen, men vi har udvidet vores kollektion til også at dække langt dyrere prispunkter”.

På baggrund af den positive udvikling ser parret Reffstrup derfor også lys forude. Med hensyn til fremtiden, vil den kreative direktør gerne fortsætte i samme spor, som de er i nu.

”Jeg er glad for at gå på arbejde hver dag, og jeg synes, at selve arbejdet er fedt, og at Ganni efterhånden består af så mange mennesker, som udgør et godt hold”, siger hun.

På den mere økonomiske side, forklarer Nicolaj Reffstrup hvordan deres fokus desuden har flyttet sig:

”Hvor vi tidligere har været meget fokuserede på at skulle vokse for enhver pris, så er vi meget mere fokuseret på at skulle vokse relevant i dag. På den måde er vi blevet lidt mere selektive omkring den måde, vi vil vokse fremover”, afslutter han.