Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Saks Potts satser på kulørt pels til billige penge

De to unge kvinder bag pelsmærket Saks Potts er på messe for første gang med deres første kollektion - nu skal der satses på drømmen
De to unge kvinder bag pelsmærket Saks Potts er på messe for første gang med deres første kollektion - nu skal der satses på drømmen

COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. På den alleryderste plads i det alleryderste hjørne af Gallery-messen i Forum står to piger på 20 og 21 år. Med syv korte farvede pelsejakker på et stativ, en ordentlig skål wasabiærter på øverste trappetrin og et banner med brandnavnet: Saks Potts.

Omgivelserne til trods slår de to unge designere Barbara Potts og Cathrine Saks næsten FashionForums udsendte omkuld af bar’ entusiasme. De er på messe for første gang – eller – de er her i hvert fald som udstillere for første gang, for som messegæster er de gamle i gårde.

”Vi har været på Gallery helt fra det startede, vi har familie i branchen, og det har altid været lidt en drøm selv at stå her en dag,” siger Barbara Potts – den yngste af de to.

Fed pels behøver ikke koste 50.000 kroner

Og da de to veninder, der har kendt hinanden siden børnehaven, en dag kom til at tale om, hvorfor en pels dog skal koste 15.000 kr. – ”ja, eller 50.000 kr.,” tilføjer Cathrine Saks – så tog fanden ved dem:

”Vi tænkte, hvorfor kan man ikke lave billig fed farverig pels i god kvalitet?, og så undersøgte vi det. Vi troede først, vi kunne lave pelsjakker til 3.000 kr., men det var umuligt, så det her er så billigt, det overhovedet kan gøres.”

Og her står de så i dag med syv pelsjakker i vaskebjørn i en farveskala fra naturgrøn og blommefarvet til kongeblå og pudderrosa – med en udsalgspris på 5.000-6.500 kr.

Stoler på egen smag

”Det er superbilligt i forhold til kvaliteten. Vi har fået vores kinesiske leverandører langt ned i pris, og så tager vi heller ikke 100 pct. af prisen selv. Det vigtigste for os var, at vi ikke gad lave dyre pelse. Projektet er ikke, at vi bare skal tjene dollars og ind i alle mulige butikker. Vi kunne have sagt ja til alle, der havde spurgt, men vil hellere holde det nicheorienteret.”

Og så har designerne stolet helt og holdent på deres egen gode smag:

” Vi vil gerne lave noget virkelig fedt, som vi selv kan lide. Vi har taget udgangspunkt i, hvad vi og vores veninder godt kunne tænke os. Vi er selv studerende (kunsthistorie og europæisk etnologi, red.), og vores veninder ville jo også gerne gå med pels, men der er jo ingen studerende, der har råd til at betale 30.000 kr. for en jakke.”

Godt netværk er alfa-omega

Og det her med veninderne – og netværket – er en del af årsagen til, at de to kvinders jakker allerede er instagrammet på skuldrene af sangerinden Pernille Rosendahl, Elles moderedaktør Mie Juel og ikke mindst modellen Caroline Brasch Nielsen.

”Caroline er vores veninde, og jeg har arbejdet på Elle tidligere,” forklarer Barbara Potts. Så på hjemmebanen – København – er forarbejdet gjort, og der er allerede kontakt til flere interesserede butikker. Det er derfor også i højere grad resten af Skandinavien – og Jylland – de to håber at kunne få adgang til via den interimistiske messestand.

”Vi har fået agent i New York og Berlin, så vi er her mest for at få et bedre netværk i Norden,” siger Cathrine Saks, og Barbara Potts supplerer:

”Vi håber, at messen kan åbne nogle døre, at det kan give os noget respons på, om vi har rigtigt fat i det her. Umiddelbart er det jo fedt, at folk er så vilde med det – vi vil satse 100 pct. på det her.”