Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Soulland

Soulland viser kollektionen frem over hele verden men direktør Jacob Kampp Berliner har et specielt forhold til København: "Den danske modeuge er vigtig for Soulland," siger han.
Soulland viser kollektionen frem over hele verden men direktør Jacob Kampp Berliner har et specielt forhold til København: "Den danske modeuge er vigtig for Soulland," siger han.

Copenhagen Fashion Week er over os, før vi ved det, og FashionForum tager pulsen på branchen forud for vinterens store begivenhed. Her er det direktør og ejer af herretøjsvirksomheden Soulland, Jacob Kampp Berliner, der er i den varme stol og fortæller om mærkets messeplaner.

Hvilke messer er I repræsenteret på?

Soulland er både på Gallery og i et eget showroom på grænsen mellem Frederiksberg/Vesterbro efter aftale. Vi er også på en række internationale messer; White i Milano, SEEK i Berlin, Capsule i New York og Las Vegas.  Derudover er vi i eget showroom i Paris, London, Oslo, Stockholm og Seoul.

Hvornår begynder forberedelserne for dig til CFW?

Mine forberedelser begynder måneder i forvejen, hvor jeg beslutter, hvilke messer Soulland skal være på. Skal vi på nye messer eller er der nogle messer, som vi skal droppe – hvad giver mening for os, der hvor vi er lige nu. Derefter planlægger jeg, sammen med Silas (Silas Adler, chefdesigner red.), hvordan vores messestande skal se ud. Hvad passer til Soulland og hvad passer ind i inspirationstemaet for kollektionen. Og så går jeg i gang med at booke aftaler med både nuværende forhandlere og potentielle forhandlere. Soulland arbejder med et selekteret forhandlernetværk, så for os handler det altid om den rigtige forhandler og ikke hvor mange.

Byder I på snacks på messen?

Det er meget forskelligt og spontant. Vi kan sagtens finde på at give en kaffe eller en øl. Messerne er business, så vores holdning er, at folk skal komme for at handle, og ikke fordi vi byder på noget.

Hvad er det sjoveste ved at være på messe?

At få feedback på kollektionen. Og sælge! Vi er på messe for at sælge tøj og sko. Det er altid fedt, når man får lukket en kunde, man har arbejdet på i flere år.

Hvad er det vigtigste du har lært af at være på messe?

Tålmodighed. Mange indkøbere kommer forbi på flere af messerne og der kan nogle gange gå lang tid før en ordre lukkes.

Hvad er det sværeste?

Sidst på sæsonen kan man godt være lidt træt af ‘cirkusset’. Kollektioner der skal pakkes op og ned. Til og fra lufthavne. Sandwich, kedelig kaffe og høflige smil til alle og enhver. Heldigvis er der også gode venner, restauranter, fester og spontane oplevelser. Det sjove vinder heldigvis over det kedelige – ellers ville jeg ikke gentage det flere gange årligt.

Hvad er dit bedste råd til dem, der er på messe første gang?

Opbyg dine relationer.

Hvilke tanker har i gjort jer ang. jeres messestand?

Den skal passe til Soulland og den må godt relatere til det tema, som kollektionen er bygget op om.  Vi er mest til en enkel stand med fokus på tøjet. Der skal ikke være alt muligt gejl og larm, der stjæler fokus fra kollektionen. Enkle opsætninger og visuelt materiale – fx gode look books – der understøtter kollektionen fungere bedst for os.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?

Vi er et Københavner-brand. Andet ville næsten være mærkeligt. Copenhagen Fashion Week og Gallery er vigtige for os. Jeg håber også at Soulland bidrager med noget positivt til både Gallery og Copenhagen Fashion Week – og til dansk mode generelt. Vi går op i, at København skal være åben og levende under CFW, og derfor tror vi også på at bidrage til fællesskabet ved at være på messe.