Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Carré

Hos smykkefirmaet Carré er man at finde på The Jewellery Room hos Danish Fashion Institute under den kommende danske modeuge.
Hos smykkefirmaet Carré er man at finde på The Jewellery Room hos Danish Fashion Institute under den kommende danske modeuge.

Copenhagen Fashion Week er over os, før vi ved det, og FashionForum tager pulsen på branchen forud for vinterens store begivenhed. Her er det her PR- og marketing manager hos smykkemærket Carré, Christine Baltsen, der er i den varme stol og fortæller om mærkets messeplaner.

Hvilken messer er I repræsenteret på?

I år har vi ret store messeplaner. Vi skal på The Jewellery Room i forbindelse med den københavnske modeuge og så skal vi på smykkemessen Inhorgenta i München i midten af februar. Vi skal også deltage i en stor smykkemesse i New York til foråret, vi mangler bare lige at få nogle enkelte detaljer på plads.

Hvornår begynder forberedelserne for dig til CFW?

Forberedelsen på en ny modeuge starter allerede for mig, efter den foregående modeuge. Der har man friske erindringer og kan dermed tage det gode med videre, så vi altid er repræsenteret stærkest og på bedst mulig måde under modeugerne.

Byder I på snacks på messestanden?

Hos Carré har vi en svaghed for chokolader, så selvfølgelig bliver det serveret på denne messe også. Jeg er specielt glad for Summerbird, der laver små delikate chokolader. Endvidere har vi – i forbindelse med lanceringen af vores Evil Eye-kollektion – fået lavet små chokolader, der ligner øjnene, hvilket både er en sjov og fin detalje. Alle de specielle chokolader til eventen er blevet lavet af det danske (og dygtige!) firma Choko Choko Yeah!

Hvad er det vigtigste du har lært af at være på messe?

Show it, don’t tell it. Carré er et yderst visuelt brand og derfor er deltagelse på messer essentielt for vores brand. Vi har mulighed for at give medier, indkøbere og andre besøgende et indblik i vores univers uden lange fortællinger. Det er selvfølgelig meget vigtigt at man forbereder sig grundigt og udvælger de helt rette smykker – så det optager en del af min tid i mange måneder forinden.

Hvad er det sværeste?

Det sværeste må være at få det hele til at gå op i en højere enhed: foruden al den praktiske forberedelse, så skal vi også sørge for at kollektionerne kommer hjem i rette tid, så vi har noget at vise på messerne og da alle vores smykker er håndlavede, kræver det en del tid.

Hvad er dit bedste råd til dem, der er på messe første gang?

Start tidligt med forberedelserne, der dukker altid noget uforudset op til allersidst i processen. Jeg tager også altid meget tidligt ud til messestanden, så jeg kan sætte smykkerne op på den helt rigtige måde, der er altid nogle små justeringer, man først opdager når hele udstillingen er lavet. Min TO-DO liste, når jeg skal på messe, er nærmest kilometerlang og den skal gennemgås mange, mange gange inden tingene skal sendes af sted.

Hvilke tanker har i gjort jer ang. jeres messestand?

Vi har altid tanker omkring vores stand. Specielt i forhold til at få hele vores univers, der skal repræsenteres på så få kvadratmeter. Dette er altid en udfordring. Vores primære fokus er dog anskuet fra et indkøber- og presseperspektiv; det er meget vigtigt for os, at der er en god forståelse for, hvem vi er og hvad vi kan som brand. Vi skal derved komprimere vores brand ned til det mest essentielle og det kan være virkelig svært, da mange små finurlige ting og sager definerer vores univers og gør det unikt.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?

For Carré er The Jewellery Room en optimal måde at være på messe på. Det er til at overskue, og det er rent presse- og indkøbermæssigt tættere på de butikker, vi gerne vil forhandles i. Det er en meget unik kombination af mode og smykker, og der er også lidt midt i mellem de to ting, vi ser os selv.

Hvad håber I at opnå på messen – hvad er drømmescenariet?

Det er selvfølgelig altid at få en masse ordre og nye kunder.

Hvad glæder du dig mest til ved at skulle på messe?

Jeg glæder mig altid til at se hvem der kommer og hvordan de andre ser ud. Sidste år i Lokomotivhallerne havde Christina Watches fået transporteret en stor rød engelsk bus med fadølsanlæg ind på messen, det var jeg ret imponeret over. Og så glæder jeg mig til at hilse på folk i branchen, samt pressen, der er altid nogle man kender.

Hvordan ser en typisk dag ud på messe for dig?

Jeg møder ofte ind som den første, da jeg godt kan lide at udstilling og alting står klar til når messen åbner. Som smykkeudstiller har vi ofte nogle eksklusive smykker som skal være i sikkerhedsskab om natten, så de skal også lige hentes og klargøres. Lige for min funktion, så går min dag på at varetage alle presse henvendelser, samt varetage vores sociale mediedækning direkte fra messen. Så en typisk dag for mig er, at gå og snakke med en masse skønne mennesker.

Hvad er det første og sidste du gør, når du møder på messen?

Det først og sidste jeg gør, inden jeg forlader messen, er at låse alle vores montre af og komme de smykker, der skal, i pengeskab. Derudover søger jeg også for at messestanden er nogenlunde ryddelig, så vi ikke skal stå med det morgenen efter.

Hvad er den største oplevelse/det største scoop, du har haft (gjort) på en messe?

Alle vores udstillingsmontre blev designet på baggrund af de erfaringer, vi gjorde os på messen i Lokomotivhallerne sidste år under sommermodeugen. Mange af indkøberne valgte at købe denne montre med smykkerne i, hvilket jo var lidt af en øjenåbner for os. Der var en meget stor forskel på, hvad vi synes var pænt og funktionelt i forhold til vores smykker og brand, til hvad indkøberne synes fungerer i deres butikker. Derudover er det jo altid et skulderklap, når man oplever at de besøgende er positive omkring og vilde med ens brand. Det giver et sus i maven og må være én af de fedeste oplevelse, når man tager på messer uanset hvor i verden det er.