Dyrberg/Kern kan for andet år i træk fremvise overskud, men sammenlignet med i fjor, er det denne gang halveret. Hvor 2011/2012 bød på positive takter med 3,8 mio. kr. på bundlinjen – i øvrigt sammenlignet med et negativt resultat på -3,03 mio. kr. året inden – lyder overskuddet nemlig kun på 1,17 mio. kr. i dette regnskabsår.

I ledelsen er man imidlertid glad for resultatet:

”Vi er igen meget tilfredse med udviklingen i det seneste regnskabsår, hvor vi på trods af et fortsat meget udfordrende marked i Europa formår at skabe et tilfredsstillende resultat med en stabil bruttofortjeneste. Den fortsatte omkostnings- mæssige tilpasning af forretningen samt optimering af alle forretningsgange er væsentlige årsager til det positive resultat,” siger adm. direktør Henning Kern i en meddelelse.

Det trods alt stadig positive resultat er ifølge koncernen en konsekvens af virksomhedens turn-around de seneste år med fokusering af kerneforretningen: smykker og ure i firmaets velkendte design. Virksomheden oplyser ikke omsætning, men ligger i 2012/2013 med en så godt som uændret bruttofortjeneste på ca. 40 mio. kr.

Virksomheden vækster på flere europæiske markeder, ligesom egne retailbutikker oplever vækst både i Skandinavien, Mellemøsten, UK og Kina. Yderligere er der iværksat planer for at skabe vækstmuligheder på nye markeder uden for Europa, forlyder det.

“Dyrberg/Kern har gennemgået en repositionering, som har fokuseret brandets image og gjort forretningen rentabel. Med nye spændende smykkekollektioner, der rummer firmaets DNA og samtidigt rammer plet i tidens trends, engagerede medarbejdere, tradition for mode og design og et stærkt, internationalt brand, er der ikke tvivl om, at vi nu er gearet til vækst; dog med respekt for et stadigt vanskeligt marked.”

Dyrberg/Kern blev grundlagt i 1985 af de danske designere Gitte Dyrberg og Henning Kern. I dag finder man smykkerne på mere end 25 markeder.