Tidligere har Jørgen Simonsen arbejdet side om side med blandt andet Karl Lagerfeld, John Galliano, Alexander McQueen og Katy England samt arbejdet for Valentino og Gianni Versace. I dag designer han kjoler for store berømtheder som Madonna, Sarah Jessica Parker, Nicole Kidman, Michelle Rodriguez, og Marisa Tomei. Nu er han kommet til Danmark, for at være med til lanceringen af hans nyeste samarbejde med taskevirksomheden Neye.

Kollektionen er allerede i butikkerne, men dagen inden lanceringen fik FashonForum en snak med designeren, da han for en kort stund befandt sig på dansk jord.

LÆS OGSÅ: “Mads Nørgaard: Samarbejde giver ofte supergode produkter”

Jørgen Simonsen er stolt af den nye kollektion for Neye, og tror på at den kan være med til at skifte folks holdning til Neye:

“Jeg tror altid, at Neye har været associeret med god kvalitet, men det har måske ikke været der, hvor man gik hen for at finde det mest innovative eller trendsættende tilbehør. Så det har været et springende punkt for os, at få gjort noget ved denne holdning, og få folk gjort opmærksom på, at man rent faktisk kan få nogle lækre lædervarer,” fortæller Jørgen Simonsen til FashionForum.

Simonsens første hele taskekollektion

Med den nye kollektion håber designeren, at folk vil associere Neye med mere end bare god kvalitet. Og i den forbindelse er han godt klar over, at det var en strategisk beslutning fra Neyes side at kontakte lige netop ham:

”Med denne kollektion prøver vi at introducere brandet på ny til de kunder, som gerne vil have et lækkert design og et lækkert brand. Og det har nok også været Neyes idé med at få mig ind over – at der kunne komme en spændende kollektion ud af det, men et navn koblet på,” siger designeren.

LÆS OGSÅ: “Adax satser på Norden med Carin Wester-samarbejde”

Og selv om Jørgen Simonsen har arbejdet med mange forskellige kollektioner, så er det første gang, at han designer en hel taskekollektion.

”Én ting er at designe beklædning, en anden ting er at designe accessories. Det er grene af det samme træ, men det er alligevel to vidt forskellige tilgange til den samme proces,” fortæller Jørgen Simonsen til FashionForum.

Selv om der skulle noget nyt til for at placere Neye et nyt sted hos danskerne, så mener Jørgen Simonsen at Neye har en masse gode, gamle værdier at byde på. Blandt andet lægger han vægt på Neye-Fonden. I dag ejes Neye-kæden af Neye-Fonden, der har som formål at drive butikkerne – og igennem sit overskud at støtte sygdomsbekæmpende forskning.

”Jeg syntes, at det var enormt tiltalende, at huset repræsenterer lidt mere end bare en historie og et produkt, men at det rent faktisk er et sted, hvor der er tænkt lige et par skridt længere. Der er et formål med taskerne, udover at gøre folk glade for produkterne,” uddyber Jørgen Simonsen.

Læs mere om og se hele kollektionen her.