Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Elle-redaktør om pressedagene: Det handler om udvælgelse

Det kræver forberedelse både at afholde og deltage i pressedagene, men hvis tingene bliver præsenteret på den rigtige måde, kan både de enkelte brands og modepressen få en masse ud af det.
Det kræver forberedelse både at afholde og deltage i pressedagene, men hvis tingene bliver præsenteret på den rigtige måde, kan både de enkelte brands og modepressen få en masse ud af det.

For at få det fulde udbytte af pressedagene handler det om at forberede sig. Det nytter ikke at komme direkte fra de internationale modeuger uden at have tænkt over, hvad man kigger efter i diverse showrooms. Sådan forklarer Elles assisterende moderedaktør den forberedelse, der går forud for sidste uges pressedage.

Hos Elle sørger de for, at hver moderedaktør er fuldstændig klar over, hvad temaerne for den kommende sæson bliver:

”Hvert halve år, op til den nye sæson, holder vi et stort modeplanlægningsmøde. Op til det sidder vi hver for sig og kigger hele style.com igennem for catwalkbilleder. Derefter samler vi de trends og tendenser, som vi kan se, ud fra de forskellige shows, og taler om, hvad vi hver især tror mest på,” fortæller ass. moderedaktør Josephine Aarkrogh til FashionForum.

”Til vores modemøde går vi helt i dybden med hvornår de forskellige trend og tendenserne skal ligge i bladet, osv. Vi får altså tingene sat fuldstændig i skema så vi ved, hvad vi skal kigge efter,” fortsætter ass. moderedaktør Johanne Brostrøm.

Plej de personlige relationer

For Elle betyder pressedagene, at de får skabt sig et overblik over, hvad der findes hos de kommercielle mærker, men derudover handler det også om at bevare de gode relationer, siger Johanne Brostrøm:

”Man kommer ud og får snakket med folk. Det er jo nærmest kun to gange om året at man rigtig får talt igennem med de mange mennesker i branchen. Man mødes selvfølgelig til forskellige events, og der er en masse mailkorrespondance, men det er bare noget andet at mødes på den her måde.”

”Vi tager ikke lige så tit ud, som vi gjorde engang. Der er kommet så mange billedbanker, og det er blevet så nemt lige at ringe og få sent tingene ud til os. Og det er jo helt vildt fedt, for det sparer os for en masse tid, men det gør også bare, at vi ikke lige tager en time ud af kalenderen for at komme ud og vælge ting ud i de forskellige showrooms,” fortsætter Josephine Aarkrogh.

Flere pressedage end tidligere

Og netop det faktum, at mere og mere arbejde foregår direkte fra redaktionerne betyder også, at der er kommet et større behov for at få vist tøjet frem til pressedagene.

”Der er kommet mange flere pressedage! Før synes jeg, at der var meget færre, og det var egentlig lidt nemmere. Nu afholder alle pressedage, og det, som især har ændret sig, er, at der i dag er rigtig mange individuelle mærker som ligger hos et PR-bureau, men som samtidig selv afholder presseevents også,” siger Elles moderedaktør Mie Juel, og Johanne Brostrøm fortsætter:

”Det er jo både godt og skidt. Vi kommer selvfølgelig ud og ser tøjet i et helt specielt univers, og hvor det ikke hænger sammen med en masse andre mærker, men vi ser jo også tøjet hos PR-bureauerne. Så det er jo ekstra tidskrævende, når man skal til alle arrangementerne.”

I løbet af denne uge har Elles moderedaktion været til 26 forskellige pressearrangementer, men det totale tal løber op på 50, da flere af de individuelle mærker allerede har afholdt deres pressearrangementer eller gør det på et senere tidspunkt. Og selvom det selvfølgelig er godt at sprede tingene ud, så kan det også være et problem at arrangementerne ligger så tidligt, fortæller Mie Juel:

”En frustration er også, at nogle af de individuelle pressedage ligger så tidligt, at vi endnu ikke er klar over hvad vi leder efter. Og når vi så har været hos dem, kan vi alligevel ikke få tingene sendt ud med det samme, da det først skal op til PR-bureauet, der efterfølgende skal have afholdt deres pressedage, før tøjet er klart til at blive sendt ud.”

Det dygtige PR-bureau skaber fokus

I løbet af alle pressedagene bliver moderedaktørerne præsenteret for rigtig meget tøj, og det afhænger af PR-bureauet at skabe ekstra fokus på de mærker, som har behov for det, og sørge for at der er sammenspil i showroomet. For Mie Juel handler det også meget om, hvordan tingene bliver præsenteret, for at hun skal lægge mærke til de rigtige ting:

“Nogle gange er kunsten jo også, hvis der er 50 styles i en eller anden kollektion, og det måske kun er ti af dem, som appellerer til vores type magasin, at tage de interessante styles frem og vise, og så hænge resten væk. Det andet forstyrrer bare, og i værste fald kigger man slet ikke på det. Det er jo fuldstændig som at skulle merchandise  (udstyre, red.) en butik – man har brug for at se tingene på de rigtige og nye måder.”