I september slog det danske smykkemærke Trollbeads dørene op til en helt ny butik i det, som adm. direktør Jan Stig Andersen kalder ”den gode ende” af Strøget i København med naboer som Hugo Boss og Burberry.

”Det er kun seks uger siden, vi overtog lokalet, så det er gået hurtigt med at komme på plads,” lyder det fra direktøren.

Og selvom butikken er den første i Danmark, som Trollbeads selv ejer, er butiksdrift ikke et fremmedord for virksomheden, der især er kendt for deres armbånd, der giver kunden mulighed for selv at sammensætte sit smykke med netop de kugler, hun ønsker.

I Asien, hvor en større del af detailbranchen består af konceptbutikker end i Europa, arbejder Trollbeads med lokale partnere om at optimere salget i egne butikker. Det går godt fremad, oplyser direktøren, der videre fortæller, at Trollbeads-butik nr. 50 åbner i Asien i begyndelsen af 2014. Og det var faktisk også netop i et forsøg på at imødekomme interessen fra Asien, at man valgte at åbne butik på hjemmemarkedet:

”I Asien giver det troværdighed at have en flagship store på hjemmemarkedet. Og så var det en tiltalende tanke, at vi kunne få hele Trollbeads-universet repræsenteret et sted,” forklarer direktøren, der dog understreger, at det ikke er en ambition at ekspandere med en hel kæde af egne butikker:

”Vi skal ikke være detailhandlere. Det er designet, vi er bedst til.”

Men direktøren anerkender, at eget retail selvfølgelig er en smart måde at kigge forbrugerne over skulderen.

”Butikken betyder, at vi meget hurtigere kan afprøve nye koncepter og teste dem på kunderne. Det giver en langt hurtigere viden om, hvad der virker,” siger Jan Stig Andersen til FashionForum.

Og når nu snakken falder på nye koncepter: I forbindelse med åbningen havde Trollbeads inviteret 40 modebloggere fra hele verden til lanceringsarrangement i hovedkvarteret bag Nyhavn i København. Og foruden lanceringen af den ny butik, løftede man her også sløret for det nye designkoncept X by Trollbeads, der – i lighed med de klassiske armbånd – er et smykke, forbrugeren selv kan sammensætte, men denne gang med et mere moderne udtryk, som, direktøren håber også, kan trække en yngre målgruppe til.

Der er tale om et smykke, der tager udgangspunkt i den klassiske ankerlænke, men hvor designerne bag Trollbeads har skabt 65 specielle led, som kan kædes sammen på kryds og tværs med grundstammen af sorte gummiled.

”X bliver lavet af ’unge’ materialer, fx det sorte gummi og bronze. Og så starter prisen faktisk ved 10 kr. for det billigste Rubber X-kædeled, hvilket også gør det mere overkommeligt for yngre forbrugere,” siger direktøren, der dog understreger, at man sagtens kan skabe et mere modent armbånd også.

”Man kan jo bare i bund og grund lave sin helt egen historie, men lanceringen handler bestemt også om, at vi jo helst ikke blot skal blive ældre med kunderne, derfor har vi fokus på innovation.”

Trollbeads klassiske armbåndskoncept tiltrækker især kunder fra 30 år og opefter, mens håbet er, at X by Trollbeads kan fange kunder helt ned til 20-års alderen.

Trollbeads sælges på ca. 35 markeder og har det seneste år mere end fordoblet bundlinjen til 28 mio. kr., mens også fortjenesten er steget fra 64 mio. kr. til 97 mio. kr. Trollbeads beskæftiger 43 ansatte.