Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Eksport til Mellemøsten – udvælg og tilpas designet

Hvordan kommer man ind på det mellemøstlige marked, og hvordan sikrer man sig at ens designs rammer plet? Fashion Forum har talt med Charlotte Sparre og Noa Noa.
Hvordan kommer man ind på det mellemøstlige marked, og hvordan sikrer man sig at ens designs rammer plet? Fashion Forum har talt med Charlotte Sparre og Noa Noa.

En af de nye danske eksportører til Mellemøsten er Noa Noa, som kom ind på markedet sidste år, da de sammen med en franchisetager startede op med to butikker i Dubai og Abu Dhabi.

”Vi er kommet rigtigt godt fra start. Vores butikker går godt, og omsætningen stiger. De først åbnede butikker leverer nu også profit for vores partner, så vi er glade,” siger International Wholesale Manager i Noa Noa Ole Schützsack til FashionForum.

Han fortæller, at aftalen med franchisetageren er at åbne 10 butikker – primært i de Forenede Arabiske Emirater og i de omkringliggende lande; Qatar, Saudi Arabien og Bahrain på et senere tidspunkt.

Strategien med at starte sin Mellemøst-eksport op i de Forenede Arabiske Emirater falder i tråd med den generelle anbefaling fra Helle Meedom, der er kommerciel rådgiver på det danske konsulat i Dubai.

LÆS OGSÅ: ”I Iran efterspørger de danske brands”

”Dubai er et godt sted at starte, da det er et handelscentrum for hele MENA-regionen (Middle East, North Africa, red.). Der føres en meget liberal politik, og det er forholdsvis let at få varer ind og ud af landet,” siger Helle Meedom til FashionForum.

Charlotte Sparre sælger fra fire lande i regionen

For Charlotte Sparre ligger opstarten på det mellemøstlige marked efterhånden syv år tilbage, og hendes produkter er i dag på hylderne i både Dubai, Kuwait, Libanon og Saudi Arabien.

Modsat Noa Noa, bliver Charlotte Sparres kollektioner udelukkende solgt fra multibrandbutikker, som i sin tid selv opsøgte hende.

”Vi fik kunderne på messe i Paris, hvor vi blev kontaktet direkte af indkøberne,” fortæller Charlotte Sparre, der generelt kun har positive ting at sige om sine samarbejdspartnere i Mellemøsten:

”De er super professionelle, mange af dem har et indkøbskontor i Paris eller Milano og taler godt engelsk eller fransk. Jeg har aldrig haft problemer, men man skal selvfølgelig være klar over, om ordren er bekræftet fra butikkerne, om de vil forudbetale osv. I Europa får du et momsnummer, som du kan tjekke, men sådan fungerer det ikke i Mellemøsten. Derfor er det også nemmere at komme efter en dårlig betaler i Paris med en inkasso,” siger Charlotte Sparre.

Uden at ville sætte specifikke tal på, så fortæller Charlotte Sparre, at ”salget steg rigtig meget” de første ca. fem år frem mod 2010, hvorefter dele af det mellemøstlige marked oplevede en forsinket udgave af Vestens 2008-krise.

Skal man tilpasse designet?

Beklædningen i Mellemøsten er – ligesom de forskellige befolkninger – varieret. Fra de iranske kvinders chador, som er en halvcirkel af stof, der holdes lukket med hænderne til mændene i Emiraternes karakteristiske kridhvide, langærmede dishdasha, som når til anklerne og ofte bliver båret sammen med et hvidt hovedtørklæde (gutra).

Regionens kulturelle rødder har dog ikke fået Noa Noa til at ændre i designet af de kollektioner, som bliver forhandlet i Mellemøsten.

”I vores design er vi blevet gjort opmærksom på, hvilke styles, der fungerer og sælger godt til netop disse kunder, som måske vil have lidt længere ærmer og længere kjoler, men vi har besluttet ikke at designe direkte til Mellemøsten. De får ikke en specialkollektion, men vores sælgere har selvfølgelig in mente, hvilken kunde de har showroomet,” siger Ole Schützsack.

Hos Charlotte Sparre er tilgangen en anelse anderledes. Hver sæson justerer hun i gennemsnit designet på 1-2 kjoler, så de lettere falder i de mellemøstlige kunders smag.

”Aftenkjoler skal gerne være lange, og hvis mine kunder gerne vil have, at jeg laver en længere variant af mine korte kjoler og de i øvrigt bestiller nok, så laver jeg det til dem,” siger Charlotte Sparre og uddyber:

”Man skal kigge på sin kollektion, og der er man som designer nødt til at tænke over, om man rammer rigtigt. Man skal finde ud af, om det appellerer til Mellemøsten – både mht. design, farver, hvilke metervarer, man anvender og om kvaliteten er i orden. Fx er silke ikke så fantastisk, når det er meget varmt, og derfor er de meget mere interesserede i bomuld. Der er ingen grund til at tage alt med – man kan ikke tilpasse sig alle, men man kan prøve at komme dem i møde,” siger Charlotte Sparre.

Og i hendes optik har danske brands gode muligheder i regionen.

”Der er nogle lande, hvor prestige er enormt vigtigt, og det gælder også i Mellemøsten. Det er dog som om, at de er blevet lidt mættet af mærkevarerne, og det er en mulighed for dansk design. Nu vil de have noget andet end Prada og Gucci, og så gør det ikke noget, at det samtidig koster lidt mindre, uden at det bliver Zara og H&M. Vi er billigere end Prada og Gucci, men i lige så god kvalitet,” siger den danske designer.