The Gap vil lege med de tunge drenge som H&M og Zara
Adm. direktør i The Gap Glenn Murphy udtalte til tirsdagens Goldman Sachs årlige Global Retail-konference, at han er parat til at lege med de tunge, online drenge.The Gap ønsker at konkurrere med Inditex, der står bag blandt andet Zara-butikkerne og H&M – de to største modekoncerner i verden.
Med planer om at åbne forretninger i Kina og Japan og desuden udvide onlinesalget håber Gap-koncernen på at nå nye væksthøjder. Adm. direktør i The Gap Glenn Murphy forklarede det således til finansgiganten Goldman Sachs’ årlige detailkonference:
”Vi kan tilføje ca. 1.000 nye butikker på verdensplan og tilføre 1 mia. dollars i onlinesalg i løbet af de næste tre år. Det er den slags forandringer som sker i Gap netop nu,” siger direktøren.
Et andet fokusområde, fortæller den adm. direktør, er Kina:
”En stor del af virksomhedens vækst afhænger af det kinesiske marked, hvor vi har planer om at åbne 300 butikker i alt og 80 alene i år,” siger han til konferencen.
Direktøren er dog ikke blind for de vanskeligheder, som Gap Inc. står over for, for selvom den amerikanske superkæde med direktøren ord står stærkere end konkurrenter som Zara og H&M, når det gælder nethandel, når man stadig ikke de europæiske kæders resultater. Her fremhæver direktøren imidlertid en række nye tiltag, der potentielt kan ændre på den balance:
Han nævner initiativer som ’ship from store’, hvor kunderne kan købe online direkte fra en specifik butik, og servicen ’reserve in store’, hvor kunden har mulighed for på nettet at reservere en given vare i en bestemt butik, bliver i øjeblikket testet i Chicago og San Francisco. Herudover arbejder koncernen intenst med, at websitet bliver optimeret, så kunderne præsenteres for præcis de varer, det antages, at de er mest interesserede i.