Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Børnenetværk inviterer til møde om USA, Japan og Kina

Partnerskabet Børneplatformen vil styrke eksporten af dansk børnemode til fjernmarkederne. I morgen er der åbent møde for interesserede.
Partnerskabet Børneplatformen vil styrke eksporten af dansk børnemode til fjernmarkederne. I morgen er der åbent møde for interesserede.

Dansk designede børneprodukter inden for både tøj, legetøj og møbler skal ud i detailbutikker på fjerne markeder sammen med ligestillede danske legekammerater. Det er grundideen bag Created4Kids, som er et retailinitiativ under Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning og en samling konsulentvirksomheder med støtte fra Region Midtjylland.

I morgen tirsdag inviterer netværket til åbent møde for interesserede virksomheder i Horsens. Her vil projektet blive præsenteret og tre oplægsholdere vil dele deres indsigt og erfaringer med henholdsvis det japanske, amerikanske og kinesiske marked.

Bag det kreative partnerskab Created4Kids står en række konsulentvirksomheder, der er gået i samarbejde med Innovationsnetværket om at udvikle et udstillingskoncept, en forretningsmodel, kommunikationsplatform og et shop- og e-business-koncept for danske børnebrands. Konceptet skal kunne skaleres op og ned og rulles ud på fjernmarkeder som Kina, Japan, USA og andre.

Efter planen vil netværket åbne en testbutik i foråret 2014 i et endnu ikke fastlagt land.

Konceptet går ud på at samle en række danske virksomheder inden for børneområdet – tøj, møbler, legetøj, etc. i den samme butik. Samarbejdet skal optimalt set skabe en synergieffekt og gøre det muligt for virksomheder i smv-segmentet, som måske ikke ellers ville have mulighed for eksport til fjernmarkeder. Det forklarer Betina Simonsen, der er direktør for Innovationsnetværket, til FashionForum.

”Både store og mindre danske virksomheder har forholdsvis let ved at etablere sig på vores traditionelle nærmarkeder, men en ting er at få en agent til at fungere i Tyskland eller Sverige, noget andet er at nå ud på de spændende fjernmarkeder som Kina, USA og Sydamerika,” siger Betina Simonsen.

Ifølge hende har netop de danske virksomheder på børneområdet noget særligt at byde på internationalt.

”Der er noget unikt på det danske børneområde: Det er frisindet til at lade børn være børn. Vi giver dem rum til at røre sig og udvikle sig, og vi er gode til iscenesætte, at de kan lege og lære samtidig. På tøjsiden er materialerne og designet valgt, så det er beregnet til at være børn. Det er ikke tøj til små voksne, men stærke materialer, som giver mulighed for bevægelse og leg,” siger Betina Simonsen.

 

Møde, Børneplatformen

Tid: Tirsdag den 27. juni kl. 13:30-16:00

Sted: EM Retail Solutions, Kometvej 8, 8700 Horsens

Tilmelding: svea(a)innonetlifestyle.com – Det er gratis at deltage. Rsvp i dag mandag.