Generation Y – unge født efter 1980 – er ”fremtidens forbrugere”. De er krævende, kræsne, illoyale og oplevelsessøgende, kan detailkonsulenthuset Retail Institute Scandinavia afsløre på forårets trendseminar.

Retail Institute Scandinavia har ud fra en omfattende spørgeundersøgelse om den voksende kundegruppe fået svar på, hvilke karaktertræk, virksomheder skal være opmærksomme på, hvis de vil ramme de unge forbrugere.

Krævende kvinder

”Generationen stiller meget store krav, og specielt kvinderne er meget kræsne i forhold til produkter,” lyder startskuddet til oplægget om Generation Y.

Generation Y er den største generation og tæller 1,8 mia. mennesker globalt, oplyser Retailinstituttet.

”Der hersker store krav til gennemsigtighed i firmaerne, som fx åbne leverandørlister. Ligeledes er der et krav om et højt serviceniveau, convenience – som er et udtryk som bruges i forbindelse med travle og bevidste forbrugerne – og ikke mindst fleksibilitet fra virksomhedernes side,” siger Henning Bahr, som er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.

Han påpeger derudover, at Generation Y er kendetegnet ved at prioritere oplevelser før produkter og kun omgås virksomheder, som de finder relevante. De har derudover tendens til at ville kontrollere alt og være meget deltagende. Noget som Henning Bahrs kollega Maria Louise Engelbredt, udviklingschef samme sted, også påpeger i sit oplæg:

”De er på grænsen til control freaks. De vil kontrollere alt, have indsigt og medbestemmelse. Generation Y tager ansvar og forventer, at folk omkring dem gør det samme – fx virksomheders ansvar over egen produktion,” forklarer hun og fortsætter:

”Generationen vil inspireres gennem oplevelser, når de træder ind i fx en butik. De søger væsentlighed i alt. Er man uvæsentlig, bliver man simpelthen sorteret fra. De er ikke særlig loyale og skifter hurtigt kurs, hvis de ikke får den optimale oplevelse,” fastslår Maria Louise Engelbredt.

Lær at tale deres sprog

Hun mener derfor, at det er utrolig vigtigt, at kommunikationen mellem virksomhederne og generationen går begge veje, idet de unge ønsker at være så deltagende som muligt i forretningsprocesserne.

”De skal aktiveres, og de vil spørges til råds og have indflydelse i virksomhedernes processer og forretningsudvikling,” siger Maria Louise Engelbredt og begrunder det med Generation Y’s naturlige skabertrang.

Som eksempel bruger Maria Louise Engelbredt customize-konceptet, hvor man fx på nettet kan designe sin helt egen sneaker og dermed få et unikt og tilpasset produkt.

Ifølge Retail Institute Scandinavia er det essentielt, at man lærer ”at tale Generation Y’s sprog, fx ved at benytte sig af en mere uhøjtidelig tone på de sociale medier og hele tiden tale i øjenhøjde med generationen.

Det er derudover vigtigt, at man kommer i dialog med dem og efterkommer de krav, som generationen stiller, hvis man vil fange dem som kundegruppe.

”De bliver hurtigt præget af trends og tendenser, og der er de første til at afskrive dem igen, hvis de mister interessen,” advarer Maria Louise Engelbredt.