Facebook Abonnér
07:36
|
19.11.2017
I prefer 30° Foto: I prefer 30° kampagne

Europæisk initiativ kæmper for en grønnere modebranche

En ny vaskekampagne skal overbevise europæiske forbrugere om kun at vaske tøj ved 30 grader og samtidig samle modebranchen om budskabet.

| CSR Udland | af Monica Senker Holbech

I forbindelse med modemessen i Milano lanceres denne uge et nyt initiativ til at bekæmpe klimaforandringer. Det er den europæiske vaskemiddelindustri, der står bag kampagnen “I prefer 30°”, der er en opfordring til at sænke vasketemperaturen.

Det skriver brancheforeningen for vaskemiddelproducenter SPT i en pressemeddelelse til FashionForum.

Den danske klimakommisær Connie Hedegaard er selv til stede i Milano for at bakke initiativet op og samtidig opfordre mode- og detailbranchen til at gøre det samme:

”Jeg hilser kampagnen I prefer 30° velkommen. Den er et unikt eksempel på partnerskabstankegangen når den er bedst, og det er helt i tråd med Europakommissionens ønske om fælles indsatser mod klimaforandringer,” siger hun i forbindelse med lanceringen.

Invitation til branchesamarbejde

Ifølge pressemeddelelsen inviterer vaskemiddelbranchen fra og med mandag alle interesserede parter i bl.a. detailhandlen, modeindustrien, brancheforeninger og NGO’er til at sprede det gode budskab og gøre kampagnen til en bevægelse drevet af interessenter fra alle hjørner af branchen.

”I prefer 30° søger at samle hele branchen om et enkelt budskab, der kan implementeres i virksomhedernes og organisationernes øvrige kommunikation,” siger brancheforeningen SPT i pressemeddelelsen.

Kampagne skal ændre adfærd

Derudover skal vaskekampagnen ”I prefer 30°”, også overbevise europæiske forbrugere om at ændre vaskevaner og kun vaske tøj ved 30 grader, for på den måde, at bidrage til at bekæmpe klimaforandringerne. Den udlægning er klimakommissær Connie Hedegaard enig i:

”Hvis vi ændrer bare en lille smule i vores daglige vaner kan vi sammen opnå store resultater. Lad os arbejde sammen for at skabe et bedre klima – en maskinvask ad gangen,” siger hun.

Kampagnen er udarbejdet i tråd med Europakommisionens kampagne ”A world you like with a climate you like” og udrulles i Belgien, Danmark, Frankrig, Italien og Storbritannien.

Flere detaljer om muligheden for at indgå et partnerskab med kampagnen findes på www.iprefer30.eu.

Undersøgelser viser, at hvis den gennemsnitlige vasketemperatur sænkes med blot 3° i de lande, der dækkes af kampagnen vil det betyde en samlet besparelse på 1300 GWh, hvilket svarer til et årligt elektricitetsforbrug i en by med mere end 180.000 indbyggere, som fx Odense.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev