FashionForum bringer i samarbejde med KEA Design/Business fem artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel på FashionForum – her er resultatet.

Tekst: Maja Carlslund Rasmussen

Der har sneget sig nye muligheder for at skaffe kapital for små virksomheder ind i den danske modebranche. De dårlige tider har nemlig banet vejen for en nye tendens: crowd-invest, som virksomheder kan benytte sig af for at komme fra ide til virkelighed.

Tendensen, hvor man lader flere investorer bidrage med mindre beløb udspringer af klassisk crowd-funding, som gennem snart mange år er blevet en stor succes i Danmark.

I 2011 blev der på fundet mere end en million projekter verden over – og tilsammen blev de projekter fundet med næsten 1,5 mia. dollars – ca. 8,25 mia. kr.

Hvor crowd-funding er en mere donationsbaseret tilgang til kapital, så er crowd-invest en måde, hvorpå danske virksomheder og startups kan skaffe større beløb fra deres netværk ved at sælge små aktier til investorer. Investorerne er således med hele vejen og ender som aktionærer i virksomheden. På den måde skabes der kapital for virksomheder i en tid, hvor netop kapital er en mangelvare.

”Virksomheders mulighed for at skaffe kapital er små. Bankerne er et lukket land og offentlige tiltag er få. Der er for mange forpligtelser ved fx at låne i banken. Derfor må virksomheder nu satse på risikovillig kapitalfremskaffelse i form af investorer,” fortæller Michael Eis, stifter af booomerang.dk og crowdinvest.dk, der er de største platforme herhjemme for crowd-funding og crowd-invest.

En god ide for modebranchen

Crowd-invest er stadig et nyt ord i modebranchen, men ifølge Michael Eis burde flere kigge nærmere på tendensen:

”Der er rigtig mange talentfulde designere og talenter, som man gerne vil have frem i branchen. Men der er også her mangel på kapital, og som designer med en lille virksomhed står man på egne ben,” fortæller Michael Eis og fortsætter: ”Som designer skaber man noget, og derfor har man noget, kunderne og investorerne kan forholde sig til.”

Og først og fremmest sker crowd-investering typisk med udgangspunkt i følelserne:

”Man kan få hjertet med som investorer og man investerer ikke i ingenting, men i noget man kan lide eller interessere sig for. Som designer fungerer investorer også som ambassadører for dit brand og kan derfor være med til at sælge brandet.”