Magasinet Elle lancerer i denne måned deres green issue med fokus på CSR og bæredygtig mode. Magasinet giver læseren et billede af, hvordan den grønne mode også kan se ud, og har i den forbindelse allieret sig med spændende designere og gæsteredaktører med særlig ekspertise inden for bæredygtig mode, som mange – desværre – stadig forbinder med kedelige silhuetter og uinspirerende nuancer.

”Smukt design og bæredygtighed har ikke været to helt forenelige størrelser for mig. Indtil tilblivelsen af dette Elle,” skriver Elles chefredaktør Cecilie Christiansen da også i magasinets leder.

I magasinet er der masser af mode baseret på bæredygtige materialer, men på Elle ønsker man ikke kun at fortælle om bæredygtig mode, de vil også ændre forbrugernes adfærd.

”Vi ønsker at gøre læseren opmærksom på en anden side af moden end bare den, du ser,” siger Elles redaktionschef Marie Louise Wedel Bruun til FashionForum.

”Vi vil opfordre vores læsere til varige køb og promovere mode med omtanke på en måde, så det giver mening. Udviklingen i branchen har gjort, at du ikke længere behøver gå på kompromis med design for at handle bæredygtigt,” siger hun og fortsætter:

“Du kan i dag både være chik, sexet og cool og samtidig købe ting, du kan stå inde for. Man kan lige så godt gå hele vejen og opnå den gode følelse indeni,” begrunder hun yderligere.

Ifølge Marie Louise Wedel Bruun er markedet først nu blevet klar til kampen mod køb-og-smid-væk-kulturen, der har hersket i mange år.  Håbet for fremtiden er, at bæredygtighed bliver en naturlig del af moden og ikke noget, der behøver blive påpeget for forbrugerne.

Under udviklingen af den ’grønne udgave’ er der bl.a. blevet afholdt møder og sparret med NICE (Nordic Initiative, Clean and Ethical), som er et projekt under Danish Fashion Institute. De grønne modeeksperter bag NICE er et pannordisk initiativ, der arbejder for at gøre modebranchen mere bæredygtig, og her er man selvfølgelig glad for Elles grønne udgivelse:

”Mange sætter stadig lighedstegn mellem fodformede sko, jordfarvede bukser og begrebet bæredygtighed. Derfor er det utroligt prisværdigt, når Elle kommunikerer emnet på modens præmisser og viser, at bæredygtighed kan være ligeså sexet og eftertragtet, som vi kender det fra konventionel mode,” siger Johan Arnø Kryger, som er senior manager i NICE til FashionForum.

På Elle-redaktionen kan man i øvrigt sagtens forestille sig at bringe endnu et grønt nummer i fremtiden.