Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Ticket to Heaven: Snart kan du ikke sælge uden CSR

Den nordsjællandske børnetøjsvirksomhed klarer sig trods krisen, der har barberet 30 pct. af salget af børnetøj.
Den nordsjællandske børnetøjsvirksomhed klarer sig trods krisen, der har barberet 30 pct. af salget af børnetøj.

Ticket To Heaven skiller sig ud i en modebranche, som netop nu mærker finanskrisen. Børnetøjsfirmaet lægger stor vægt på social ansvarlighed og bæredygtig produktion – og det virker.

Hans Peter Høgh Larsen stiftede Ticket to Heaven i slut-1990’erne, og den nordsjællandske virksomhed har siden lavet børnetøj ud fra en filosofi om, at kvalitet og bæredygtighed skal gå hånd i hånd.

Miljøhensyn er et konkurrenceparameter

Børnetøjsbranchen har det hårdt i disse år, og Hans Peter Høgh Larsen ser det som nødvendigt, at branchen omstiller sig, da fremtiden blot vil bringe større og større fokus på CSR og bæredygtighed i både produktions- og distributionsled.

”Jeg vurderer, at det bliver et krav fra forbrugerne. Jeg tror, at der inden for 3-5 år er mange virksomheder, som ikke kan afsætte deres varer uden en skarp CSR-profil. Det handler eksempelvis om bæredygtig transport. Vores store kunder har set, at det vil være et krav fra forbrugerne i fremtiden og derfor kan man ligeså godt indstille sig på det nu.”

De sidste år har dog været gode for Ticket to Heaven, som under krisen har udvidet forretningen og slået igennem på nye markeder i nabolandene. Det er erfaringerne på nabomarkederne, Hans Peter Høgh Larsen baserer sine forudsigelser på.

Børnetøjsbranchen er i knæ

”Der bliver solgt 30 pct. mindre børnetøj end for fire år siden, så det er klart at det er en branche i knæ – men vi omsætter væsentligt mere Ticket Outdoor nu end dengang. Ikke bare i Danmark, men særligt på de vigtige markeder i Norge og Tyskland, hvor forbrugerne har sat sig bedre ind i bæredygtig tøjproduktion.”

Og der er ikke kun CSR i selve produktionen hos Ticket to Heaven, her handler miljøpolitik nemlig også om at gøre, hvad man kan for at begrænse mængden af CO2-udledning. Det betyder blandt andet, at virksomheden undgår flytransport og benytter sig af containerskibe, der sejler med nedsat hastighed (slow steaming), samtidig med at alle opgaver så vidt muligt bliver klaret med elbiler.