Der har været spot på skandinavisk mode ved London Fashion Week den seneste uge. Den danske ambassade i London har nemlig i samarbejde med Eksportrådet, Dansk Mode & Textil og ambassaderne i de andre skandinaviske lande stablet eventet Fashion Scandinavia på benene.

Her har ca. 25 danske, norske og seks svenske brands de seneste dage udstillet et udvalg af deres kollektioner. Blandt udstillerne finder vi blandt andre danske Vadum, hvis britiske agent fra Winnie & Ed’s Showroom Jeni Elliff glæder sig over initiativet:

”Enhver opmærksomhed til skandinavisk mode er for mig at se positiv, og jeg håber selvfølgelig på, at tilstedeværelsen kan give værdi fremadrettet,” siger agenten, der endnu ikke tør udtale sig om direkte afledt effekt af arrangementet, til FashionForum.dk.

På den danske ambassade i London er handelschef Laura Thorborg meget begejstret på fremstødets sidste dag tirsdag:

”Det har oversteget alle vores forventninger. Vi har haft både BBC World og Vogue forbi, og de fleste store modeblade har været og interviewe Dorothea Gundtoft,” fortæller hun over telefonen til FashionForum.dk.

Dorothea Gundtoft står bag den nye bog Fashion Scandinavia (billedet) og har kurateret en særudstilling ved arrangementet i London, hvor fire unge stjernedesignere fra de skandinaviske lande har fremvist deres kreationer.

Fra Danmark fandt man her udvalgte styles fra Anne Sofie Madsen, Astrid Andersen, Freya Dalsjö og Trine Hav Christensen, mens de norske og svenske talenter talte Ingvild Abrahamsen, Kristofer Kongshaug, Paa Luis Sanchez, Trami Ngo, ALTEWAISAOME, Johanna Pihl, Lamija Suljevic og Sofia Bahlner.

“Der har været proppet med gæster, og selvom det primært har handlet om pr-værdien har flere virksomheder faktisk skrevet ordrer ved arrangementet,” fortæller Laura Thorborg.

Ifølge den britiske agent Jeni Elliff, hvis showroom repræsenterer flere danske brands heriblandt Malou Sander, Margit Brandt og Vadum, der alle deltog ved det skandinaviske modeinitiativ, nyder Skandinavien – og især Danmark – fortsat stor bevågenhed i Storbritannien:

”Skandinavien er en prominent designregion og gør sig fortsat yderligere bemærket. Jeg ved ikke, om eventet (Fashion Scandinava, red.) kan bidrage til endnu større succes for de danske mærker, men det er altid rart med support fra ambassaden. Alle typer støtte er jo rart,” lyder det.