Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge, Navne

Ungt brand satser på kashmir: “Konceptet er lidt laissez-faire”

Det her er historien om et ungt brand, der giver pokker i sæsonvarer og er imod opskruede priser. Det er historien om to studerende, der elsker kashmir og på en backpacker-tur gennem Kina, fandt en lille fabrik, der blev starten på deres eventyr som selvstændige erhvervsdrivende.
Det her er historien om et ungt brand, der giver pokker i sæsonvarer og er imod opskruede priser. Det er historien om to studerende, der elsker kashmir og på en backpacker-tur gennem Kina, fandt en lille fabrik, der blev starten på deres eventyr som selvstændige erhvervsdrivende.

Det her er historien om et ungt brand, der giver pokker i sæsonvarer og er imod opskruede priser. Det er historien om to studerende, der elsker kashmir og på en backpacker-tur gennem Kina fandt en lille fabrik, der blev starten på deres eventyr som selvstændige erhvervsdrivende.

Hong You læser stud.polit på Københavns Universitet, er skrap til økonomi og kan tale kinesisk. Emilie Fenst, der studerer Design & Business på KEA, er den kreative hjerne i foretagendet. De to piger har været veninder, siden de var ti år gamle, de har rejst sammen og bor nu sammen. De kender hinanden på godt og ondt, og deres kompetencer supplerer hinanden rigtig godt.

“Vi har en klar rollefordeling – jeg tager mig af den økonomiske del og produktionen og Emilie tager sig af det kreative; designet og PR-delen,” fortæller Hong You til FashionForum.

Pigernes mission er at lave lækre unisex-varer i 100 pct. kashmir til en pris, hvor den gennemsnitlige dansker kan være med.

“Vi elsker begge to kashmir, men vi var trætte af, at man skal slippe mindst 2500 kr. for en trøje, så vi vil se, hvor billigt, vi kan lave det uden at gå på kompromis med kvaliteten og arbejdsforholdene på fabrikken,” fortæller de.

Netop kvaliteten og brugbarheden er også et vigtigt element hos Peoples Republic of Cashmere, for begge pigerne har selv haft dyre kashmir-varer, der piller efter ganske kort tid og varer, der ikke kan vaskes.

“Vores trøjer piller ikke ret meget, fordi garnet er spundet lidt hårdere og så kan de vaskes på 30 grader, hvilket gør dem mere anvendelige,” fortæller Hong You.

Modellerne er klassiske ‘lige-op-og-ned’-sweatre, som kan bæres af både mænd og kvinder og af mange forskellige aldersgrupper, hvilket er helt bevidst fra pigernes side:

“Vi har ikke nogen specifik målgruppe. Vores produkter kan bruges af alle og det har vi også kunnet se på de interesserede indkøbere her på Gallry; de er meget forskellige og kommer fra meget forskellige butikker,” siger Emilie Fenst.

Desuden er de klassiske modeller aktuelle i mange sæsoner, hvorfor det kun er farverne der opdateres engang i mellem.

“Man bruger jo sit tøj i flere sæsoner, så det behøver jo ikke skifte fire gange om året. Derudover er det også mere fordelagtigt for os økonomisk set, at vores brand ikke er afhængigt af sæsonerne,” siger Hong You.

Med tiden vil pigerne nok udvide sortimentet og lave noget PR, men de har ikke nogen fremadstormende, detaljeret forretningsplan. De laver det, de har lyst til og i det tempo, der passer dem.

“Hele konceptet er lidt laissez-faire,” som de siger.

Lige nu forhandles Peoples Republic of Cashmere i 22 butikker i Europa.