Lacoste sætter fokus på specialbutikker i Danmark
Nyt showroom, øget fokus på specialforretninger og kollektioner til de unge, skal sparke liv i den 80-årige krokodille i Danmark.Lacoste er synonymt med den kortærmede krokodille-polo, der har defileret ind og ud af modebilledet gennem de 80 år, den har været i handlen. Men nu vil Lacoste genopfinde brandet i Danmark.
”Alle er nødt til at repositionere deres brand, hvis de vil fortsætte deres vækst, og som et 80 år gammelt brand er vi nødt til at arbejde hårdt på at blive mere relevante for den yngre generation,” siger Sanjiv Singh, adm. direktør for Lacostes forretning i Nordeuropa, til FashionForum.
Initiativerne tæller blandt andet et nyt showroom på Amager, lancering af flere produkter fra sub-brandet Lacoste Live og en lidt anderledes tilgang til forhandlerne:
”Tidligere har Lacoste opført sig som et klassisk premium brand ud fra tanken om, at vi ikke behøvede at gøre så meget, fordi forhandlerne var nødt til at føre vores produkter uanset hvad,” siger Sanjiv Singh.
Han forklarer, at et af elementerne i den fremadrettede strategi er at sætte de mere unikke forhandleres ønsker højere på agendaen.
“I dag arbejder vi på at blive partnere med vores specialforretninger og imødekomme deres behov. På den måde kan vi bedre justere vores brand til det danske marked,” fortæller Sanjiv Singh over telefon fra München.
Accessories skal booste salg på kvindesiden
Den franske krokodille har traditionelt set haft langt flere mandlige end kvindelige kunder. Ifølge Sanjiv Singh handler en del af foryngelseskuren for brandet derfor også om at fokusere mere på at ændre kvindernes opfattelse af Lacoste.
”Vi har et stort fokus på vores kvindetøj i øjeblikket, og vi forsøger med vores nye kollektioner at gøre det meget mere feminint og sexet. Det skal være tøj, som kvinder tager på, når de skal på arbejde eller når de vil se godt ud om aftenen. Vi skal væk fra opfattelsen af, at det kun er ældre kvinder, der bærer tøjet, når de spiller golf eller tennis i weekenden,“ lyder det fra Singh.
Han fortæller, at vejen til et større marked på kvindesiden blandt andet skal ske ved at lancere flere accessories, som eksempelvis tasker.
Polo’en bliver ikke glemt
Til trods for de nye tiltag i repositioneringen af Lacoste understreger den nordeuropæiske direktør, at det ikke skal ske på bekostningen af Rene Lacostes berømte tennis-trøje, der blev langet over disken i Frankrig for første gang i 1933.
”Polo-shirten er vores tempel, den er selve hjertet i vores brand og i vores forretning, og vi er meget stolte af den. Vi vil altid have den med os, men vi prøver at gøre hele brandet mere attraktivt og ikke kun poloen,” slutter Sanjiv Singh.