”Hold øje med herremoden ved denne modeuge,” råder adm. direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse. Det er nemlig et af de områder af dansk mode, der vækster og rører på sig lige nu, forklarer hun i åbningstalen til Copenhagen Fashion Week.

Og det er faktisk den bemærkning, der får lov til at afslutte dagens pressekonference, men som modeugen skrider frem vil flere danske brands vise deres bud på netop herremoden, som således bliver et centralt omdrejningspunkt.

”Vi vil komme til at se eksempler på fremtidens herretøj,” understreger Eva Kruse og fortsætter:

”Nye detaljer, nye måder at se på mandens rolle i modebilledet.”

Tendensen ses også på catwalken. Listen af danske brands der fremviser herremode i år er også synligt længere end den plejer. Wood Wood, Sand, Soulland, Norse, Jean Phillippe, Henrik Vibskov, Asger Juel Larsen og Bruuns Bazaar. Også årets åbningsmodeshow vil markere ugens maskuline tete.

Pels til herrer

For første gang nogensinde introducerer Kopenhagen Fur nemlig pels til mænd.

“Vi har valgt at ligestille herremode med pels, fordi vi vil udfordre den gængse opfattelse af den mandlige rolle og samtidig skubbe mulighederne for hvordan og hvornår pels kan blive båret af mænd,” fortæller Jesper Mathiesen fra Kopenhagen Fur.

Og det er blandt andet her, i herremoden, at den fremsynethed og innovation, som branchen efterspørger findes.

En sød kløe
Det er nemlig vigtigt at branchen fokuserer på en fremtid efter krisen. Her associerer økonomi- og indenrigsminister Magrethe Vestager (Rad.) den bedste mode med “mode der ikke klør”. Altså sådan rent fysisk – tøjet må ikke kradse. Men med samme metafor anerkender ministeren behovet for en helt speciel dansk “kreativ kløe” og vilje.

”For nogle ting er nødt til at klø for at have kant og karakter, og mode er med til at give noget til den danske økonomi. Eksport, jobs og kreativitet, og det er den kløe vi har brug for lige nu,” forklarer Magrethe Vestager.

Modeindustrien har den drivkraft, som skal lære branchen at gøre nogle ting, som ikke er blevet gjort før. Innovation, optimisme og en ”ingen nonsens-forretningsattitude”, som Magrethe Vestager formulerer det.

”Det tiltrækker muligheder,” forklarer ministeren og fortsætter:

”Det er også den ambitiøse kløe, der skal drive branchens arbejde med bæredygtighed. Vi vil aldrig få bæredygtig mode, hvis ikke vi selv starter den. Vi skal rykke tingene i den rigtige retning og vi har stadig erfaringer at drage” slutter hun, og opfordrer i samme vending, modeugens deltagere til i mødet med dansk design, at lægge mærke til den danske branchens innovation og ingen nonsens forretningsattitude. Specielt i branchens nye pionerer for herremode.