Om vinteren tyvstarter Ecco modeugen. Således også i går, hvor vinderen af årets Walk in Style Award blev kåret dagen inden, Copenhagen Fashion Week AW13 går officielt i gang.

Det blev svenske Julia Mjörnstedt der løb med førstepræmien i konkurrencen, der hvert år hylder kvinder, ”hvis liv har inspireret andre til at hjælpe kvinder med at få et bedre liv”.

Julia Mjörnstedt er 27 år og fik i 2007 tarmkræft. I dag er hun helt fri af sygdommen, men startede med to andre kvinder organisationen Ung Cancer for kræftpatienter mellem 16-30 år.

Og det var en glad vinder, der indtog podiet:

“Det er godt at se, at folk er villige til at at gøre en forskel for dem, der ikke selv kan gøre den. Præmien vil gøre en stor forskel i arbejdet med at sprede viden om kræft i Skandinavien,” lød det fra Julia Mjörnstedt

Vanen tro var der også denne gang budt til middag i forbindelse med prisuddelingen, og foruden fuldtalligt presseopbud havde også både kendisser og erhvervsministeren fundet vej til Københavns Rådhus, hvor showet stod.

Ecco Walk in Style Award uddeles hvert år og blev denne gang uddelt for sjette gang. Ved samme lejlighed kan ECCO fejre sit 50-årsjubilæum, men det hører du nærmere om til april, når vi rammer det helt præcise tidspunkt for halvtredsåret.

Samtidig benytter den gigantiske danske fodtøjskoncern chancen til at vise, hvad de formår til fødderne, denne gang med en kollektion skåret over Eccos læst – så at sige – men tilføjet detaljer, så de matchede catwalkens kjoledesigns fra årets showdesigner, smykkekunstneren Zarah Voigt. Her var både høje og mindre høje hæle på sko og støvler tilføjet metallic detaljer og skarpe snit, der fint gik i tråd med kjolerne – alt med Zarah Voigts klare signatur.

For Ecco skal prisuddelingen øge bevidstheden om de problemstillinger, som nogle af verdens mest sårbare kvinder står overfor. Hver af de fem nominerede europæiske kvinder har derfor valgt et velgørende formål, og vinderen kan donere 35.000 euro til den valgte organisation – de fire i opløbet kan hver uddele 1500 euro til deres projekt.

“Som en skandinavisk virksomhed, mener vi, at Ecco Walk in Style Award og de projekter, der er udvalgt af disse bemærkelsesværdige kvinder, kan medvirke til at øge bevidstheden om nogle meget vigtige kvindeproblemer,” lyder det fra Eccos adm. direktør Dieter Kasprzak i en pressemeddelelse.

“Hovedparten af de mest sårbare befolkningsgrupper i verden er kvinder og børn. Uddannelse og lægehjælp gør den helt store forskel, når vi taler om at hjælpe disse mennesker. Derfor har vi valgt kvinder og børn som første prioritet.”