Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

Overfrakker luner i Burberrys salgstal

Det britiske luksusmærke overgår salgsforventningerne med adskillige millioner pund. Det er blandt andet jakker og andet overtøj, der bidrager til bedre salg.
Det britiske luksusmærke overgår salgsforventningerne med adskillige millioner pund. Det er blandt andet jakker og andet overtøj, der bidrager til bedre salg.

Burberrys karakteristiske tern er blevet et statussymbol blandt de kinesiske nyrige, og det har holdt krisen stangen for det britiske luksusmærke. I sidste kvartal så det dog ud til, at festen var forbi, og Burberry sænkede forventningerne. Det skriver business.dk

Nu overgår Burberry så de sænkede forventninger og præsterer solid fremgang i salget. I sidste kvartal solgte Burberry for 613 millioner pund og overgik derved analytikernes forventning om en omsætning på godt 601 millioner pund. Det betyder en salgsfremgang på syv procent ifølge Bloomberg.

Ikke mindst kulden bidrog til fremgangen, da 75 procent af salget kom fra overtøj. Burberrys jakker tegnede sig for halvdelen af salget i sidste kvartal.

Grunden til, at Burberry sidste år sænkede forventningerne, var udsigterne et fald i engros-salget. Det faldt syv procent i det seneste kvartal, mens detailsalget imidlertid opvejede faldet med en stigning på 13 procent.

På kort sigt er der dog noget, der tyder på, at Burberry alligevel vil være mærket af, at krisen generelt har indhentet luksusindustrien.

“Vi forventer, at det billede fortsætter i det nye år. Antallet af kunder i butikkerne er svagt, men vi har taget initiativer til at holde indtægterne oppe,” siger Burberrys finansdirektør Stacey Cartwright til Financial Times ifølge business.dk.

Blandt andet har Burberry skåret i produktionen af de billigste produkter og hævet minimumsprisen på sin ikoniske trenchcoat med tern på indersiden til 1.000 pund for at holde mærket eksklusivt. Burberrys butikker har desuden satset på digitale hjælpemidler til at fremme salget.

Kineserne og de øvrige kunder i Asien og Stillehavsregionen har tilsyneladende stadig appetit på tern. Her steg salget med 16 procent, mens Burberry i både USA og Europa gik fire procent frem.

Salgstallene har sendte aktiekursen 6,3 procent op til 1,410 pence stykket, og dermed kom kursen igen over det niveau, den havde før Burberry i september sænkede forventningerne.

Kilde: business.dk