Mads Nørgaard: "Samarbejde giver ofte supergode produkter"
Virksomheder i modebranchen samarbejder, som aldrig før, men hvorfor? FashionForum mødtes med Mads Nørgaard for at blive lidt klogere.FashionForum stiller skarpt på samarbejder i den danske modebranche. Følg med de kommende dage og se, hvilke fordele eksperten, den kreative designer, det traditionsrige modehus og den utraditionelle partner ser ved samarbejde. Læs mere her.
Når to forskellige virksomheder går sammen om at skabe et produkt, som lander lige midt mellem de to virksomheders kendetegn, så kan der opstå noget spændende. Den mulighed er der flere virksomheder der har luret, tænk bare på det væld af samarbejder vi har set på det sidste: Stine Goya + Adax, Wood Wood + Eastpak og Mads Nørgaard + Kansas, for blot at nævne nogle stykker.
Og nu gør Mads Nørgaard det igen; en gammelkendt gummistøvlemodel fra den gamle svenske, såkaldte, gummifabrik Tretorn, har fået en opdatering ala Mads Nørgaard med klassiske striber i foret og en orange sål. Hvorfor samarbejder han nu med en anden virksomhed igen? Og er det ikke påfaldende, at så mange firmaer har fået den samme trang til at stikke hovederne sammen?
FashionForum mødtes med Mads Nørgaard en regnvåd formiddag for at blive lidt klogere. Han bød på kaffe i brandets kontorer, lige over butikken Nørgaard på Strøget, som har ligget her, ja, midt på Strøget, siden 1958. Der er lyst og venligt og god udsigt til mylderet nede på gaden.
Tilbage til spørgsmålet om, hvorfor det er så populært at samarbejde, svarer designeren, at der er flere grunde. For det første, er det en måde at skabe noget opmærksomhed på:
“Der er så meget godt tøj for tiden, der er så mange dygtige firmaer, der konkurrerer om folks bevidsthed på relativt få platforme – der er fx næsten ingen aviser, der skriver om mode, der er internettet med en bunke bloggere og så en hulens masse magasiner.”
Der er altså stor konkurrence blandt de mange dygtige firmaer og kampen om omtale er hård. Man kan købe annoncer i dyre domme, men der søges i høj grad efter alternativer:
“Når pladsen er begrænset og alle gerne vil skrives om, hvad gør man så? Tanken er, at man tager hinanden i hånden, for to råber, som bekendt, højere end én,” forklarer Mads Nørgaard.
Det andet interessante aspekt ved disse samarbejder er, at virksomhederne ved indgåelsen samtidig erkender, at der er noget de ikke evner. En ydmyghed, som ellers ikke er så udtalt for modebranchen. Det er en måde at drage fordel af hinandens specialer på og det er præcis, hvad Mads Nørgaard søger i sine samarbejder:
“Vi er tit blevet spurgt om, om vi ikke vil lave sko, men det er bestemt ikke det, vi er bedst til. Det er Tretorn derimod rigtig gode til. Der er en erkendelse af egne begrænsninger i det, som ellers ikke er noget man plejer at forbinde med modebranchen,” siger designeren til Fashion Forum.
Men udover, at Mads Nørgaard fx får mulighed for at producere sko, udover at firmaerne får mulighed for at udvide sortimentet med nye produkter, hvilken betydning har det så for kunderne?
“De får ofte supergode produkter ud af det her! De får nye, overraskende vinkler på kendte ting. Tag fx H&M; det har da været topklasse det, der er kommet ud af deres samarbejder. Jeg tror det er til gavn for alle parter – både kunderne og de virksomheder, der indgår samarbejdet.“
Og der er ingen tvivl om, at tendensen stadig er aktuel. Til foråret kan én af Tretorns sneakers fås med de velkendte Nørgaard-striber og næste efterår kommer Kansas-jakken i en ny kvalitet. Det er blot nogle af de projekter, som Mads Nørgaard har gang i. For han har tænkt sig at fortsætte med samarbejderne så længe de giver mening. Og det gør de altså lidt endnu…