Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Store danskere skal sælge Georg Jensen

En ny brandingplatform skal føre ikke bare Georg Jensen, men en lang række talentfulde danskere frem, fortæller virksomhedens direktør.
En ny brandingplatform skal føre ikke bare Georg Jensen, men en lang række talentfulde danskere frem, fortæller virksomhedens direktør.

Danskhed. Danske værdier, danske traditioner, den danske arv. Det lyder som et politisk manifest. Men det er en del af udgangspunktet for repositioneringen af et af landets mest hæderkronede varemærker, Georg Jensen.

Den gamle sølvvirksomhed skal vækste på nøglemarkederne – Skandinavien, Nordamerika, Kontinental Europa og Asien og Stillehavet. Det er en af visionerne efter virksomheden 5. november blev overtaget af den bahrainske investeringsfond Investcorp.
Men allerede før overtagelsen begyndte adm. direktør Ulrik Garde Due at arbejde med Georg Jensens brand – og det betyder en helt ny brandingplatform for mærket.

”Det handler kort fortalt om at tage ejerskab over vores danske arv,” siger Ulrik Garde Due, da FashionForum møder ham i Paris.

”Skandinavien er for abstrakt et udtryk især i Kina. Danmark er på verdenskortet for tiden. Og danske værdier handler ikke kun om design, men også om æstetiske værdier og en eftertragtet  livskvalitet,” fortæller han og tilføjer, at Georg Jensen mere og mere skal ses som et livsstilsbrand.

De danske talenter
Under navnet Great Danes lancerer Georg Jensen i mandag d. 19. november en helt ny brandingplatform. Great Danes kører i to forskellige tempi – dels med en blog, Great Danes Journal, der bliver en integreret del af Georg Jensens hjemmeside, dels med en stor kampagne i februar 2013.

”Vi vil gerne være med til at promovere Danmark helt overordnet. Derfor sætter vi fokus på store danskere inden for blandt andet musik, gastronomi, arkitektur, design og mode – og det har vi egentlig været i gang med i et stykke tid,” siger Ulrik Garde Due og henviser blandt andet til samarbejder med modedesigneren Ole Yde, sangerinden Oh Land eller kokken Claus Meyer.

Ole Yde har tidligere holdt show i Georg Jensens gamle sølvsmedje, brugte arkivsmykker på sit sidste modeshow, og de to danske luksusbrands havde også fælles showroom i en eksklusiv lejlighed under sommermodeugen i Paris.

Arven skal føres videre
”Georg Jensen havde tidligt en fornemmelse for at spotte talenter. Men det blev glemt. I mange år har forretningen givet underskud og virksomheden har levet på sine ikoner fra 60’erne og 70’erne. Vi har været for dårlige til at støtte op om de gode talenter og føre arven videre,” pointerer Ulrik Garde Due.

Men det skal være slut nu, hvis det står til direktøren, der på tre år fik vendt underskudsforretningen Georg Jensen til at give profitabel vækst.

”Det kræver et helt konsistent brand. Og det betyder en skarpere fokusering af ikke kun vores egen danske arv med etableringen af brandet i Bredgade i 1908, men også på mange andre talentfulde danskere, vi kan hjælpe frem i verden via vores internationale platform.”

Tilbage til arkiverne
”Hvad synes du selv?,” spørger Ulrik Garde Due undertegnede, da jeg præsenteres for en række af de arkivsmykker Ole Yde havde udvalgt til sit show i sommer.

Spørgsmålet er ikke tilfældigt. For netop repositioneringen af brandet betyder også, at man vender endnu mere tilbage til arkiverne og de over 12.000 tegninger af smykker, kander, skåle, bestik, lysestager og brugsting fra en svunden tid, der kan give inspiration til nyt.

”Derfor relancerer vi en række af de gamle arkivsmykker til foråret. Vores brand handler om at fortælle vores historier endnu skarpere,” siger Ulrik Garde Due og afslutter:

” Tidligere har vores brand set forskelligt rundt omkring i verden. Nu er det totalt konsistent hele vejen rundt – og det bliver kun skarpere med Great Danes.”