Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Britisk discountkæde stormer frem - også i resten af Europa

Primark har planer om yderligere ekspansion i Europa, efter solid fremgang på såvel omsætning som bundlinjen.
Primark har planer om yderligere ekspansion i Europa, efter solid fremgang på såvel omsætning som bundlinjen.

Den britiske modekæde Primark – der nok bedst betegnes et supermarked for tøj – høster stor succes.

Associated British Foods, der ejer Primark, kan nemlig rapportere om en omsætningsstigning på 11 pct. til 12,3 mia. pund – hvoraf Primark tegner sig for knap en tredjedel. Det skriver FashionUnited.co.uk.

Det betyder, at Primarks omsætning steg med 17 pct.

”Handlen gik særligt godt i Storbritannien i sommer, og også på de andre europæiske markeder, ser vi stigninger, og i Berlin, hvor vi åbnede ny butik i juli, var vi vidne til den mest succesfulde første dag nogensinde,” skriver ejerkoncernen Associated British Foods (ABF) i en meddelelse.

Hos Primark mener man dog, at indtjeningen vil bremse op det kommende år. Hvor gruppens resultat havnede 17 pct. højere i år end i fjor, er finansdirektør i ABF John Bason mere pessimistisk fremadrettet:

”Vi kan ikke klare 17 pct. hvert år,” siger han til Reuters.

Primark, der altså drev en væsentlig del af salget, er på nuværende tidspunkt tilstede i syv europæiske lande foruden moderlandet Storbritannien – og ekspansionen fortsætter:

Adm. direktør i ABF George Weston fortæller nemlig, at den hastighed, hvormed de åbner butikker – fx har kæden allerede 16 butikker i Spanien, vil fortsætte.

Kilde: FashionUnited.co.uk