Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Jackpot: Forbrugere er ikke ubetænksomme - bare uvidende

Jackpot har arbejdet med CSR siden 2008 - og især har forbrugerne været i fokus. For de skal uddannes til at købe bæredygtigt, lyder det.
Jackpot har arbejdet med CSR siden 2008 - og især har forbrugerne været i fokus. For de skal uddannes til at købe bæredygtigt, lyder det.

For danske Jackpot har arbejdet med CSR og bæredygtighed været fuldstændig grundlæggende, siden virksomheden i 2006 tog hul på den omfattende proces at blive bedre for mennesker og miljø.

Det har været en lang kommunikationsproces til forbrugerne, for selvom man kan gøre nok så meget som virksomhed for at optimere sin produktion, sine metervarer og sit ressourceforbrug, er det i sidste ende forbrugerne, der er helt afgørende for ens succes.

Det har Jackpot lært – og her føler man efterhånden, at man har fået uddannet sine forbrugere til at tænke sig om, når de køber tøj.

”Vi vil gerne lære vores forbrugere at gå op i deres tøj – nu har vi fået skabt en efterspørgsel blandt vores kunder, så de har også forventninger til os,” siger Maryam Azmayesh Terp, CSR & Communication-manager for Jackpot, da FashionForum har sat hende stævne.

”Forbrugerne er jo som udgangspunkt ikke ubetænksomme mennesker – de er ofte bare uvidende. Så vi har som virksomheder et ansvar for at uddanne dem.”

Spiller på flere tangenter
En af metoderne er blandt andet at involvere sine forbrugere og dermed få dem til at tænke mere bæredygtigt. Det har Jackpot blandt andet gjort gennem en række kampagner.

Én kampagne har sat fokus på genbrug og det store ressourcespild, der sker når der bare bliver smidt tøj ud. Ifølge tal fra NICE, Nordic Iniative Clean and Ethical, der arbejder med bæredygtighed og mode i regi af bl.a. Danish Fashion Institute, har en gennemsnitlig familie ikke brugt en tredjedel af sin garderobe – svarende til ca. 7.500 kr. tøj – inden for det sidste år.

Ryger det ubrugte tøj til genbrug, kan det indlemmes i et kredsløb og genanvendes til nyt – i stedet for bare at gå til spilde. Så hos Jackpot lancerede man en kampagne, der skulle få forbrugerne til at aflevere deres gamle Jackpot-tøj. Samtidig kunne man få 20 pct. rabat på nyt.

”Vi fik samlet 1000 stykker tøj ind den første gang kampagnen kørte. Vi kørte den længere tid end planlagt, og det er helt sikkert noget, vi har tænkt os at gentage,” siger Maryam Azmayesh Terp og påpeger, at forbrug gerne kan stimuleres på flere forskellige måder.

Tilbage til de gamle dyder
”Vi har også lavet et ’never say goodbye’-label, til det af vores tøj, vi mener holder ekstra godt og dermed ekstra længe og ikke skal smides ud,” siger hun og taler slowfashion-konceptet, hvor man køber færre, men mere holdbare ting og bruger dem i lang tid.

For ifølge NICE kan man spare miljøet for 30 pct. belastning, hvis man bruger sit tøj ni måneder ekstra. Det svarer til, at man sparer mere end 48 mia. kr. i distribution, vask og affaldshåndtering.

Den tendens følger Jackpot op på – netop ved at vende sig mod slowfashion.

”Så vi starter snart en kampagne, hvor vi vender tilbage til mere mådehold og eftertanke i forhold til vores forbrug,” siger Maryam Azmayesh Terp, der dog samtidig erkender, at der skal mere til, hvis den bæredygtige agenda virkelig skal batte.

”Så kræver det noget lovgivning. Det er den eneste måde, det her kan batte på.”