Store forventninger til dansk eksportfremstød i Paris
9 danske brands er med i et fælles eksportfremstød på Capsule i Paris - arrangeret af Danish Fashion Institute sættes der fokus på dansk mode i Paris.Man går ind på Capsule-messen i Paris og lige til højre for indgangen – på hvad der nærmest er den bedste placering – står en række danske brands i en tæt klynge. Under navnet 9 Danes in Paris har Danish Fashion Institute med støtte fra Eksportrådet nemlig arrangeret et fælles eksportfremstød under den franske modeuge.
Eksportinitiativet samler A Question Of, Maxjenny, The Last Conspiracy, Maria Black, Stine Goya, Vibe Harsløf, Iben Høj, Hoffmann og Stine Ladefoged – med hver deres individuelle stand – under én dansk designfane.
Og lytter man til designerne, er et fælles fremstød som dette noget, man kan bruge meget mere af.
”Hvis ikke det havde været for det her initiativ, havde vi nok ikke været her. Som mindre spiller er det godt med støtte til at udbrede kendskabet til ens brand,” siger Mads Greenfort, medejer af A Question Of, til FashionForum.dk og tilføjer, at det er vigtigt for brandet at være tilstede i Paris.
”Vi har lige startet agent i Frankrig, så det er godt for os at bakke op om det.
Store forventninger
A Question Of har store forventninger til messen, der især skal åbne nye markeder.
”Jeg har forventning om at få kontakt til nogle nye key accounts på markeder, hvor vi endnu ikke er repræsenteret – som fx i Asien, så vi kan få bygget brandet op der,” lyder det fra Mads Greenfort.
Samme holdning finder man hos Iben Høj, der påpeger, at det faktisk ikke er de franske indkøbere, der er de mest interessante.
”Det er de udenlandske indkøbere fra USA, Japan og Australien, man kan få her. Som et nichebrand passer Capsule rigtig godt – det er en lækker messe, der virkelig gør kur til specialbutikkerne,” siger Iben Høj.
Stærkt initiativ
Hos The Last Conspiracy har man på forhånd booket møder med dem, der er allermest interessante for brandet.
”Vi har møder i kalenderen med indkøbere fra blandt andet Köln, Berlin og Paris – men alle de vigtigste er her jo, så vi regner med, at der kommer ekstra på fra nye markeder. Vi er fyldt op med kunder i Danmark og Norge,”siger Roald Nore, designer hos det danske skomærke, der er glad for at være en del af et samlet eksportinitiativ.
”Det er rigtig stærkt. Stærkt initiativ.”