I sidste uge annoncerede børnemodemessen Cph Kids, at man vælger at rykke messeaktiviteten ud af den københavnske modeuge. Børnemodemessen rykker fra sommeren 2013 således sin messe frem til juni, idet man ønsker at læne sig mere op af de andre europæiske børnemodemesser og dermed håber at tiltrække flere og stærkere indkøbere, brands og presse.

LÆS OGSÅ: CPH Kids rykker messe til juni

Hos CIFF Kids i Bella Center, hvor 2/3 af de udstillende børnebrands (under den københavnske modeuge, red.) befinder sig, vækker udmeldingen bekymring. Det har fået Kristian W Andersen, direktør i CIFF, til at forfatte følgende kronik, som vi gengiver i sin fulde længde her på FashionForum.

Hos CIFF-ledelsen er vi bekymrede. Først og fremmest har vi endnu til gode at se CPH Kids og deres ledelse skabe et bæredygtigt business-fundament, som udstillere og indkøbere kan have tillid til i et forvejen presset København.

Derudover kom torsdagens udmelding om en ny termin, og dermed  CPH kids totale og endelige  udmeldelse af Copenhagen Fashion Week, fællesskabet, og styrken i en vis enighed i det mindste om en fælles dato. Beslutningen er farlig og tankeløs, men viser også, at forståelsen for udstillernes behov udelukkende fokuseres på at være som Paris og Firenze. Men København er ingen af disse byer.

København kan noget andet. Den er en platform for salg. Ingen kan leve af kun at udveksle visitkort. Det ville være skønt, men det ligger meget fjernt fra virkeligheden.

Skal København have en chance i Europa, kræver det først og fremmest, at vi er i stand til at flytte modeugen samlet set med de udfordringer, der ligger i at finde et hul i Europa-kalenderen, der ikke karambolerer med Paris, London og Berlin, og sikre os nogenlunde, at disse byer ikke pludselig skifter termin igen for så at flytte fokus fra København.

Vi undres ydermere over CPH Kids’ deltagelse i modeplatformen for de øvrige brancher, men forventer nu med den seneste udmelding, at de også her melder sig helt og aldeles ud af kampen på næstkommende platformsmøde ultimo september for styrkelsen af København.

CIFF Kids repræsenterer 2/3 af børneudstillerne, men vi er mere forsigtige med at råbe platform og flytte datoer.

Dette skal dog langt fra tolkes, som om vi ikke er opmærksomme på datoerne ude i Europa. Men på CIFF og Bella Center arbejder vi med at færdigimplementere vores strategi som Nordeuropas førende destination og dermed også for børneindustrien.

Vi investerer i øjeblikket et tocifret millionbeløb i at gøre CIFF og dermed København så attraktiv, at både udstillere og indkøbere ikke kan undvære et besøg i København. Det gøres med et internationalt team, vedholdende massive investeringer i egen forretning, og i København som interessant destination til glæde for alle.

Dermed vil en logisk ledelse af en eventuel platform for børn mest naturlig skulle ledes af en administration der både har plads, infrastruktur, business stategi og koncept iorden.

Vi er dog af den overbevisning, at skal deres oprettes en platform, bør det hverken være af messer eller udstillere, men nærmere en fond, der arbejder for at promovere København og de gode tilbud vi har

Det kræver velovervejede beslutninger, politisk tæft og ikke mindst indsigt i den branche, man repræsenterer, at kunne samle hele flokken.

CIFF har siden lanceringen af vores nye koncept fået mere en halvdelen af de udstillere tilbage, der i sin tid rejste for at opleve nyt. Det er naturligt i en kreativ branche. Vi koncentrer os nu om at støbe fundamentet færdigt og kan love at en samlet branche på CIFF vil opleve at én destination er og bliver nok i København.

Kristian W Andersen
CIFF Fashion and Design Director

Er du et udstillende børnebrand og vil give udtryk for din holdning kan du tippe redaktionen på info@fashionforum.dk.