Puma har åbnet sin første bæredygtige forretning. Butikken, der er første led i et større bæredygtigt forretningskoncept, er placeret i Indiranagar-forstaden til Bangalore i Indien.

På 800 m2 er butikken blevet lokalt udviklet og bruger en række innovative designelementer til at spare fx energi, lys og strøm.

”I overensstemmelse med vores mission om at blive det mest eftertragtede og bæredygtige sports- og livsstilsselskab, er Puma glade for at have taget dette banebrydende skridt for detailhandlen,” siger Franz Koch, adm. direktør i Puma, om butikken, der på de nedre etager er butik og på den øvre etage og tagterrassen har cafe og bar.

”At etablere en bæredygtig Puma-forretning understreger vores engagement for at reducere CO2-udledning, energi, vand og skrald i Pumas kontorer, butikker, varehuse og hos direkte leverandører inden 2015,” fortsætter han.

Mange forskellige tiltag
Blandt de mange tiltag Puma har benyttet for at gøre butikken mere bæredygtig, kan findes både genbrugte materialer, en besparende ventilation og masser af beplantning.

For eksempel er butikken bygget af genbrugt stål fra gamle DVD-afspillere, cykler og kasser, ligesom bygningens overflade er designet på en måde, så mere end 90 pct. af bygningens indvendige lokaler har direkte adgang til naturligt sollys, hvilket mindsker behovet for strømforbrugende elektrisk lys.

”Bygningen er et sandt designvidunder og indarbejder en række innovative og bæredygtige tiltag, der gør vores bæredygtige Puma-forretning til den eneste af sin slags,” lyder det fra Rajiv Mehta, direktør for Puma i Sydøstasien.


Genbrug af tøj
Butikken er desuden bygget, så etagerne tager højde for en naturlig nedkøling af rummene, ligesom butikkens store isolering betyder, at aircondition ikke er nødvendig, oplyser brandet. Samtidig bruges en konstant undergrundstemperatur til at nedkøle varm luft gennem kanaler, mens butikken altid har en konstant temperatur på 24 grader, således at der ikke skal bruges så meget energi. På tagterrassen og taget er der desuden tætbeplantet, hvilket virker isolerende.

Pumas forretning er drevet på solenergi og vil føre alle Pumas linjer, ligesom den også vil køre med brandets Bring me back-kampagne, der dermed for første gang kommer til Indien. Kampagnen handler om genbrug af tøj og giver kunderne mulighed for at aflevere sko, bløde accessories og tøj.