Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

CFW-direktør: Slå svensk, norsk og dansk modeuge sammen

En samlet skandinavisk modeuge, vil gavne dansk mode internationalt, mener CFW´s Anne Christine Persson.
En samlet skandinavisk modeuge, vil gavne dansk mode internationalt, mener CFW´s Anne Christine Persson.

Det vil gavne Sverige, Norge og Danmark at gå sammen om en samlet skandinavisk modeuge, mener Anne Christine Persson, udviklingsdirektør hos Copenhagen Fashion Week. I en kronik i den svenske avis Sydsvenskan præsenterer hun for fordelene ved en fælles nordisk designprofil.

I flere år har Copenhagen Fashion Week været i dialog med både svenske og norske modemærker for at lokke dem til København, og selvom vi ser flere og flere skandinaviske mærker på catwalken, kan dette samarbejde med fordel styrkes endnu mere, mener udviklingsdirektøren.

Større konkurrenceevne

For selvom de tre nordiske lande hver for sig udgør velfungerende, selvstændige modenationer, kan vi alligevel stå stærkere sammen, mener hun:

“I samlet flok kan vi udgøre et større og langt mere interessant og nuanceret marked, der kan tiltrække flere og bedre indkøbere og mere presse fra udlandet. Ressourcer kan puljes landene imellem og der kan dermed laves større og bedre tiltag og markedsføring til gavn for både de internationale tilrejsende og modevirksomhederne,” skriver hun i kronikken.

Det betyder ikke, at dansk design bliver mindre særegent, for vi skal stadig dyrke de forskellige æstetikker i landene, nu skal vi blot drage fordel af den fælles funktionalitet og demokratisering af moden, som vi deler i hele Skandinavien.

Der findes allerede en stærk historiefortælling om skandinavisk mode i udlandet, som beretter om en fælles skandinavisk designidentitet, kulturarv og værdigrundlag. Det er denne identitet og historiefortælling, der med fordel kan bruges til at differentiere en samlet skandinavisk modeuge i forhold til den stigende konkurrence fra de fire store modeuger og opblomstringen af modeuger rundt om i verden, mener Anne Christine Persson.

Fordel for internationale gæster

På nuværende tidspunkt er mange af de internationale besøgende nødsaget til at vælge én af de tre skandinaviske modeuger pga. tidspres.

“Det er derfor vigtigt, at vi som arrangør kan tilbyde tids- og ressourcebesparende services. Det gør det lettere for de besøgende, og giver dem lyst til at vende tilbage sæson efter sæson,” mener Anne Christine Persson.

Kort sagt vil en fælles skandinavisk modeuge generere mere salg, omtale og eksponering over for et større internationalt publikum til gavn for alle involverede, forklarer direktøren afslutningsvis:

“Så Stockholm og Oslo: Hermed en invitation om samarbejde omkring Copenhagen Fashion Week.”

Læs kronikken i Sydsvenskan her