Den franske luksuskoncern Hermes hæver forventningerne efter et første halvår, der gik bedre end man havde regnet med. Stigningen tilskrives især stærk efterspørgsel fra Kina på husets Birkin-tasker og silketørklæder.

Parisiske Hermès kunne således fremvise et nettooverskud på 335 mio. euro i årets første seks måneder – i samme periode året inden lå overskudet på 291 mio. euro. Selv uden at indregne den kapitalgevinst, huset fik ved at sælge aktierne i Jean-Paul Gaultier, svarer det til en stigning på 28 pct. Det skriver Financial Times.

Og Patrick Thomas, der er adm. direktør i den 175 år gamle virksomhed mener da heller ikke, der er tegn på afmatning:

”Trenden for juli og august er helt på linje med årets første måneder,” siger han.

Hermès omsatte for 1,6 mia. euro – 22 pct. højere end i fjor. Det resulterer i, at koncernen hæver forventningerne til omsætningen for hele året fra 10 pct. til 12 pct.

Luksusgruppen LVMH ejer knap en fjerdedel af Hermès, og over for dem understregede Patrick Thomas, at Hermès’ fremadrettede strategi handler om en satsning på værdier og autencitet frem for på større volumen:

”For at undgå den allerstørste risiko i vores industri – at vi blive banaliserede.”

Kilde: Financial Times