CIFF: To helt nye skindbrands gi'r den gas
To danske brands fra Herning er parate til at tage Danmark - og verden - med storm.Den midtjyske skindproducent Auluna Leather Company A/S har 47 år på bagen, men det er ingen hindring for at gå nye veje. Således er koncernens to helt nye brands for første gang at finde blandt udstillerne på CIFF.
MeinLiebling og RosaLykke blev etableret i år og holdet bag de nye mærker har store forventninger til den kommende sæson.
”Tiden var inde til, at Auluna Leather Company skulle en ny vej, vi hørte mange af kunderne sige, at de gerne ville have skind på en ny måde, så begge mærker lanceres som tilbehørsbrands til de allerede eksisterende konceptmærker. Vi mikser skind med strik, chiffon og jersey,” siger Vivi Struck, der er designer bag RosaLykke og MeinLiebling.
Tålmodig tilgang
Og med præsentationen af de to nye brands forsvinder tøj af mærket Auluna faktisk helt fra markedet – nu eksisterer kun Auluna Leather Companys tre brands Nova (etabl. 2005) og de helt nye RosaLykke og MeinLiebling, samt naturligvis gruppens store private label-forretning.
Og man er helt indstillet på at gå til de nye mærker med tålmodighed:
”For de to nye mærkers vedkommende er vi ikke skuffede, hvis vi ikke kan se nye ordrer i bogen på søndag, vi er indstillede på at skulle samle op bagefter. Men selvom vi ikke har sat præcise mål for, hvad vi skal nå, for at det er ok, så kommer det til at se godt ud, når vi lukker ordrebogen i september. Vi er jo et tilbehørsfirma, og typisk booker man jo konceptmærkerne først (på messerne, red.) og så os bagefter,” siger purchasing manager Iben Viborg Hansen og tilføjer, at det er præcis sådan, det skal være:
”De kunder, der kommer gående herude, er de kunder, vi kender (fra fx Nova, red.). Vi vil gerne være tilbehørsmærket, der kan spice de mere klassiske konceptmærker lidt op,” siger hun.
CIFF i nye klæder
For CIFF, der jo er i nye klæder denne sommer (som du også tidligere har kunnet læse på FashionForum), har man kun roser til overs, for selvom RosaLykke og MeinLiebling er med for første gang, har Nova været her siden 2006, så man kender udmærket messen:
”Der er gode ideer herude. De har tydeligvis tænkt over tingene. CIFF skal lige hele vejen over hækken, men de er bestemt på rette vej,” lyder det fra Novas product manager Helle Østergaard.
Men overordnet er teamet bag Nova, RosaLykke og MeinLiebling fuldt ud tilfredse med at befinde sig på CIFF:
”Det er jo fx her DK Companys kunder kommer ud, og de køber jo ikke kun hos DK Company,” siger Iben Viborg Hansen, der purchasing manager på de to nye mærker, om den afledte effekt, der er ved at lægge sig sammen med ’de store’.
Vi bliver aldrig giganter
Ambitionen er ingenlunde at havne som en ny gigantkoncern, lyder det samstemmende fra de tre.
“Vi er ikke et konceptbrand, vi laver accessories og det lækre tilbehør. Måske kommer der flere mærker til, som vi helt sikkert selv vil starte op fra bunden, men skind vil altid være fællesnævneren.”
Selvom de to nye brands er på CIFF for første gang, skød de faktisk indsalgssæsonen i gang langt tidligere. Således var de sammen med Nova i juli repræsenteret på et showroom tæt ved messen Premium i Berlin – og responsen var god:
”Vi har meget positive tilkendegivelser. Tyskerne skal altid lige se tingene lidt an først, men alle har forstået mærkerne. Det er en ny måde at se skind på, og vi er blevet godt taget imod,” siger Helle Østergaard.
Så stemningen er høj hos de to splinternye mærker:
”Vi er sikre på, at det her skal lykkes. Vi er rykket i nye lækre kontorer og showroomlokaler i Herning (tidligere har huset haft hovedsæde i Aulum uden for Herning, red.), det højner alting. Vi har fået lov til at give den gas – og det gør vi så,” slutter de tre samstemmende.