Lørdagen på den københavnske modemesse er som bekendt en af de mindre travle dage, og i år er ikke nogen undtagelse, da FashionForum besøger CIFF-messen i Bella Center. Til gengæld findes der en gennemgående positiv stemning blandt udstillerne.

Hos dametøjsmærket Carmakoma er tilfredsheden udtalt, hvor interessen har været ekstra stor, som følge af deres nyligt tildelte titel som ”Bedste internationale plussize brand”.

”Folk skulle lige ud og se, hvad det er Carmakoma er gode til, og så havde vi TV2 nyhederne til at følge os i nogle timer i torsdags, og det skabte selvfølgelig også ekstra trafik hos os, ” fortæller Lena Rabølle, der er salgschef hos Carmakoma.

En anden messestand der også har tiltrukket sig messedeltagernes opmærksomhed, er Bestseller-mærket Name It, der uddelte blå softice. Det er kun anden gang Name It deltager på den danske messe, tidligere har brandet nemlig udelukkende koncentreret sig om de internationale modemesser.

Mere international
”Den københavnske messe er blevet mere international, og det er derfor vi er her,” fortæller Anne Lauritzen, som er PR-medarbejder hos Name It, og fortsætter:

”Vi har fået mange nye kunder, blandt andet fra Dubai og Singapore, og så har vi torsdag og fredag solgt mere end hvad vi solgte alle dage ved sidste sæsons messe,” fortæller Anne Lauritzen.

Men det er ikke mange udstillere, der kan nikke genkendende til den tendens. Ifølge Morten Jensen, der er direktør i det Ikastbaserede børnetøjsmærke Aya Naya, er det hovedsageligt danske kunder, der tiltrækkes til den københavnske messe, men det har intet med CIFF-messen at gøre.

Gode tiltag
”Denne her gang er det ikke messens skyld, for det er nogle supergode tiltag, de har fået gennemført for os udstillere,” fortæller Morten Jensen, der også har oplevet nogle gode første dage på messen.

Og det kan Nadine Gunni Winther fra skomærket Billi Bi melde sig enig i:

”Den nye opdeling af CIFF-messen fungerer rigtig godt, og det er godt at være kommet tættere på tøjudstillingerne, men kunderne skal lige vænne sig til det,” fortæller hun.

Besværlig afstand
Især afstanden mellem messerne vanskeliggør kundernes færden fra brand til brand, og det kan mærkes.

”Vi savner nogle flere ungdommelige brands herude, nogle som både vores kunder og vi selv, kan se os sammen med,” fortæller Christina Maae, der er dansk salgschef hos det københavnske dametøjsbrand Part Two.

”Vi har haft mange besøgende, men vi har også selv foretaget alt benarbejdet, idet vi har sendt 260 invitationer ud til danske kunder” fortæller Christina Maae, der tvivler på, at fremmødet havde været nævneværdigt, hvis ikke de havde gjort sig de forberedelser.

Med en mere travl søndag i vente, afrundes endnu en messedag med stadigt gode forventninger blandt samtlige udstillere.

”I dag har været helt død, men i morgen skal der nok blive liv igen,” slutter Lena Rabølle fra Carmakoma.