Økonomiminister: Modebranchen skal inspirere de andre
Modebranchen baner vejen for fremtidens danske industri, påpeger økonomiminister Margrethe Vestager.Copenhagen Fashion Week er traditionen tro skudt i gang med åbningstale af adm. direktør i Danish Fashion Institute og selskabet Copenhagen Fashion Week Eva Kruse. Og med talen slår direktøren en fed streg under det megaevent, den københavnske modeuge har udviklet sig til – fordi den danske modescene rummer det hele – både de kommercielle sværvægtere og stjerneskuddene, som Freya Dalsjö, der står bag denne sæsons åbningsshow:
”Det, vi har brug for, er netop at blive presset til grænsen for, hvordan man skaber mode (som Freya Dalsjö gør det, red.),” siger direktøren om Freya Dalsjös debutkollektion.
Modebranchen er en ener
Årets åbningskonference – og efterfølgende show – er denne gang rykket fra Rådhuset centralt i København til Carlsbergområdet på Vesterbro, hvor de smukke lokaler, der rummer Carlsbergmuseet, dannede rammen om åbningskonferencen.
Og her fortæller økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (Rad.), der af Eva Kruse bliver introduceret som en af Danmarks mest modebevidste, at hun håber, at den danske modebranche kan inspirere andre brancher herhjemme. For modebranchen har nemlig formået noget, de færreste har kunnet klare de seneste år: At vækste gennem krisetid.
2005 kommer ikke igen
Fra 2007-2011 så man således i Danmarks fjerdestørste eksporterhverv en omsætningsvækst på 10 pct., – og alene sidste år tegnede modeindustrien sig for en omsætning på 26 mia. kr. – og det kan komme mange til gode at lade sig inspirere, understreger ministeren:
”Det bliver ikke 2005, 2006 eller 2007 igen foreløbigt,” siger hun, med henvisning til opsvinget i midten af 00’erne, og fortsætter:
”Og derfor er det vigtigt at se på det, der har givet modebranchen medvind – nemlig blandt andet et fokus på bæredygtighed, klima og kvalitet. Det baner vejen for fremtidens danske industri,” lyder det fra Margrethe Vestager.
”Copenhagen Fashion Week har det hele. En fantastisk struktur med både store og små brands. Masser af fester og smukke shows samt fokus på slutbrugerne. Og det er et fint billede på noget typisk dansk – nemlig alsidigheden. Derfor er jeg glad og stolt over at være her og hylde alsidigheden,” slutter ministeren.