Amerikanske Crocs har netop leveret det bedste kvartalsregnskab i brandets historie. Således kunne koncernen, der nok er bedst kendt for træsko i letvægstgummi, vise en omsætning på 330,9 mio. dollars (1,98 mia. kr.), hvilket er 12 procent højere end samme periode året inden, i det netop overståede andet kvartal. Og nettoresultatet i perioden steg fra 55,5 mio. dollar til 61,5 mio. dollar (370 mio. kr.).

Omsætningen i perioden blev især drevet af Asien og Syd- og Nordamerika, som til gengæld blev udlignet af en svag nedgang i Eruopa. Anskuet geografisk, steg omsætningen knap 11 pct. i Amerika, 20,5 pct. i Asien og faldt godt fem procent i Europa.

Især detailsalget steg massivt i perioden – med 22,6 pct. til 112,5 mio. dollar (673 mio. kr.), en udvikling, der naturligvis glæder adm. direktør John McCarvel:

”Vi er glade for, at vi kan levere et overskud, der oversteg vores forventninger trods udfordringer i bestemte dele af forretningen. Forholdene i Europa, især påvirket af at valutaerne er i modvind, resulterede i en vækst, der var en smule mindre end forventet. Omvendt er vi meget opmuntrede af væksten i Asien og indsalget af vores produkter til nogle særligt vigtige nøglekunder samt vores internationale detail-præstation – alt drevet af vores kunders entusiasme for vores nye produkter.”