Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Jack & Jones opper bæredygtigt fokus 



Bestseller-mærket lancerer mere bæredygtige jeans samt national forbrugerkampagne, der skal få folk til at aflevere deres gamle tøj til genbrug.
Bestseller-mærket lancerer mere bæredygtige jeans samt national forbrugerkampagne, der skal få folk til at aflevere deres gamle tøj til genbrug.

Når den nye jeans-kollektion fra Jack & Jones kommer på gaden, er en del af de populære bukser lavet med et mere et bæredygtigt perspektiv for øje. Bestseller-mærket lancerer nemlig nu Low Impact Denim, der både gør det mere bæredygtigt at lave jeans, skaber gennemsigtighed for forbrugeren og fastholder et velkendt design.

Det velkendte design er centralt – for hvis forbrugerne ikke bryder sig om designet, kan det bæredygtige være ligegyldigt.

”Vi skal skabe de rigtige produkter under Low Impact Denim. Hvis vi ikke skaber interessante produkter, som forbrugeren tager godt imod, så gør vi ikke en forskel,” siger Kenneth  Bennetzen, indkøber hos Jack & Jones og en af dem, der har arbejdet med projektet. 

Og det har været en lang proces, der er sket i et tæt samarbejde med en produktionspartner.

”I samarbejde med vores mangeårige samarbejdspartner fra Italien har vi skabt et produktions-set up, hvor vi har stor kapacitet på laser og ozon – de to elementer, som er nøglerne til at opnå vand- og energibesparelser,” lyder det fra Kenneth Bennetzen, der fortæller at Jack & Jones er det mærke i verden, der producerer flest stykker jeans i Italien.

Endnu større fokus

Her i 2012 har 10 pct. af Jack & Jones’ jeans-kollektion fået mærkatet Low Impact Denim – men det tal skal øges.

”Det svarer til en besparelse på 25 millioner liter vand i finishing-processen. Målet for 2013 er, at 20 pct. af vores jeans skal være produceret som Low Impact Denim, men udover denim har vi også Low Impact Items i støbeskeen,” lyder det fra indkøberen, der videre fortæller at Low Impact Items består af toppe som t-shirts, strik og skjorter, der bliver bearbejdet på en mere bæredygtig måde.

”Det kan være i form af specielle farveteknikker, blødgøringsprocesser eller fading af en farve,” siger han og understreger:

”Vi er dedikerede til Low Impact Denim, og i de kommende år vil vi arbejde stenhårdt på at udfordre den måde, konventionelle produkter bliver produceret på, så vi kan reducere vores indvirkning på miljøet.

Større gennemsigtighed
Hangtagget på de nye jeans fortæller forbrugerne om, hvor meget vand og energi, der er sparet i procent på det enkelte produkt.

”Det er ikke set før, at man tilkendegiver på produktniveau, hvor meget vand og energi, der er sparet, så vi skaber en unik gennemsigtighed for forbrugeren – og vi håber, det vil blive taget godt imod,” fortæller Kenneth Bennetzen.

”Alle besparelser er kontrolleret af en tredjepart, SGS, som har besøgt vaskerierne og gennemgået hver enkelt style for at sikre, at tallene, vi kommunikerer, er 100 pct. rigtige.”


Aflever dit brugte tøj

I forbindelse med lanceringen af Low Impact Denim kører Jack & Jones en Give Back-kampagne, der som test i efteråret i 2012 i alle danske og svenske butikker, skal opfordre kunderne til aflevere deres brugte tøj.

”Med kampagnen får kunderne mulighed for at skille sig af med deres aflagte tøj på en bæredygtig måde. Vi tager imod alle produkter fra alle brands. Vi samarbejder med virksomheden I:COLLECT, som tager imod tøjet. I deres sorteringscenter ved Leipzig analyseres hvert enkelt stykke tøj for at sikre, at det enten lever videre i sin nuværende form eller bliver genbrugt, så der skabes genbrugsfibre til brug i nye produkter,” siger Kenneth Bennetzen.

Også bedre bomuld
Han fortæller, at der også bruges genbrugsbomuld i enkelte styles, ligesom der også bruges Better Cotton-certificeret bomuld i produktionen. Men arbejdet er kun påbegyndt og Jack & Jones og Bestseller har en stor produktportefølje. Hos Jack & Jones er man dog også bevidste om, at man slet ikke er færdige med arbejdet.

”Det er vigtigt at understrege, at denne proces med at skabe bæredygtige produkter ikke er overstået nu. I vores øjne er vi lige startet, og hver dag opdager vi nye og spændende måder at behandle vores jeans på, så de på en bæredygtig måde kan se lige så fede ud, som hvis de var produceret på den konventionelle måde.”

Foto: Jack & Jones