Tirsdag den 12. juni holder Eksportrådet og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi årets Born Creative-konference.
 
Her kan du få mere viden om, hvordan kreative erhverv sammen med virksomheder fra det øvrige erhvervsliv kan skabe øget eksport. Du kan høre om eksportsuccessen italienske Vibram Fivefingers, om Punk Royals storhed og fald på det internationale marked, om hvordan kreativitet har understøttet eksportfremstød i Australien, og om dansk blomsterkunst kan sælge briller i Japan?
 
Herudover er der på konferencen muligheded for at få en-til-en-sparring med Eksportrådets rådgivere, som har særligt fokus på kreative erhverv ude i verden. Om aftenen kan du være med til at fejre oplevelsesøkonomien om aftenen med festtaler, middag, musik og networking.
 
Eventet er tiltænkt små og mellemstore virksomheder inden for de kreative erhverv, som ønsker utraditionel adgang til eksportmarkederne.

Tid: 12. juni kl. 12.30-20.30
Sted: GUBI A/S, Klubiensvej 7-9, Pakhus 53, 2100 København Ø.
Pris: 275 kr.
Tilmelding: Senest fredag d. 8. juni 2012, se her. Der er få ledige pladser, så det er sidste chance.

Program:
12.15 Dørene åbnes for registrering
13.00 Åbning og velkomst.
Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr og Hans Skov Christensen, bestyrelsesformand i CKO, byder velkommen til Born Creative 2012. Små og mellemstore virksomheder skal have fat i tænkehatten og finde inspiration til at slå igennem på utraditionel vis. Såvel de kreative som de mere industrielle virksomheder vil komme flyvende fra start, hvis de forstår at samarbejde, når et eksportmarked skal indtages. v/ Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr v/ Bestyrelsesformand CKO, Hans Skov Christensen

KEYNOTE:
13.30 The export success of Vibram Fivefingers
How has Vibram Five Fingers developed their business: from a rubber producer to a global design company? Hear about the export successes and stories about how to enter different markets. v/ Mr. Marco Bramani, president Vibram Fivefingers

CASES DEL 1:
13.50 Find synergien mellem eksport og import.
Hør hvordan Copenhagen Bombays eksport af film via eget salgsselskab har åbnet for interessante importmuligheder til glæde for dansk produktion og vækst. v/ Sarita Christensen, adm. dir. Copenhagen Bombay
14.15 Brugen af blomsterkunst til eksport i Japan.
Hvordan man som SMV’er får slået hul på de nye vækstmarkeder. Hør om Fleyes samarbejde med den danske blomsterkunstner Nicolai Bergmann, som allerede er kendt i Japan. v/ Annette Saust Estø, CEO / designer Fleye
14.40 Lydbranding på eksportmarkeder.
Hør hvordan VELUX bruger lydbranding på eksportmarkeder. Hør også om værdien af at sammensætte kreative erhverv med industrielle erhverv og effekten ved brug af lyd i kommunikation og markedsføring på eksportmarkederne. v/ Karsten Kjems, direktør Sonic Minds

15.10 Pause og networking

CASES DEL 2:
15.45 Punk Royal’s storhed og fald.
Mette Dragelykke fortæller om udfordringen ved at være kreativ og samtidig skulle etablere en virksomhed; producere bæredygtigt, have styr på logistikken og igangsætte eksport. v/ Mette G. Dragelykke, designer og partner Family Jewels
16.10 Oplevelser som det nye eksportvåben.
Hvordan industri, mode, scenografi, film og musik kan smelte sammen i et nyt stærkt eksportvåben inden for bæredygtige produkter. v/ Stine Bauer Boskov og Julie Villumsen, cofounders, The Baand
16.35 Design & kunst som redskab.
Hør hvordan Rosan Bosch skabte helt nye designmæssige vinkler på det danske eksportfremstød, State of Green, i Australien. v/ Rosan Bosch, CEO og kunstner Rosan Bosch A/S
17.00 Networking: Få gode råd af eksport rådgivere fra eksportrådet.
Mød nogle af Eksportrådets udsendte rådgivere med fokus på de kreative erhverv. Her kan du blandt andet få en snak om dine muligheder på forskellige markeder og få vendt dine overvejelser omkring dit markedsvalg.

AFTENARRANGEMENT
18.00 Uddeling af årets Liljepris – oplevelsesøkonomiens pris.
Gå ikke glip af uddelingen af Liljeprisen og få gode råd med på vejen, når du arbejder med oplevelsesøkonomi. Liljeprisen uddeles hvert år til en virksomhed eller organisation, der har kombineret innovation og oplevelser med økonomisk vækst. Vinderen af Liljeprisen vil være en virksomhed, der har skabt resultater ved at: tænke nyt og innovativt, kombinere oplevelser og forretning samt være model for andre. v/ Lars Goldschmidt, direktør DI. v/ Kristian Riis direktør og Kasper Bjergbæk sponsorship sales manager, Volcano Management, sidste års vinder af Liljeprisen
18.30 Buffet, musik og networking
Under middagen vil du bl.a. kunne høre Albert Boswijk, direktør for The European Centre for Experience Economy,. Amsterdam University. Hay Hay vil sørge for den gode musikalske stemning.

20.30 Tak for i aften