Burberry er netop blevet tilkendt 100 mio. dollars i erstatning af Manhattan Federal Court, efter at den amerikanske domstol anerkendte, at en række kinesiske kopiproducenter havde overtrådt den britiske luksusgruppes varemærkerettigheder.
 
De kinesiske virksomheder blev kendt skyldige i at have solgt varer, der bærer såvel Burberrys klassiske tern som den broderede ridder, der ligeledes er et Burberry-varemærke.
 
Det drejer sig om siderne Yesburberryvision.com og Buyburberryvision.com, skriver Fashion United, og til grund for den store erstatningssum ligger blandt andet det faktum, at de kinesiske virksomheder hverken svarede på rettens henvendelser, endsige viste sig i retten, når de blev indkaldt.
 
Til det kan den danske modejurablog Fashion Law føje, at de amerikanske domstolsmyndigheder videre har givet Burberry lov til at hente erstatningsbeløbet på de to kinesiske hjemmesiders Paypal-konti – ofte forsvinder kopisterne nemlig lige så hurtigt ind i nye selskabsstrukturer, som dommeren kan nå at sige ”Retten er sat”.
 
I april vandt franske Hèrmes et lignende søgsmål, ligeledes med en erstatningssum på 100 mio. dollar i en sag mod i alt 34 kopi-hjemmesider, der solgte imiteret Hèrmes-design.