Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sådan kan du markedsføre via sociale medier

Facebook er først og fremmest et socialt medie, der skal bruges til friske uformelle opdateringer af fx nye tiltag, nye varer eller kommende events.
Facebook er først og fremmest et socialt medie, der skal bruges til friske uformelle opdateringer af fx nye tiltag, nye varer eller kommende events.

 

I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, en række indlæg om alt fra varemærkerettigheder til sikring af design. For yderligere information, kan du kontakte Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com / tlf.: 20206325. Se også mere på FashionLaw.dk
 
Af: Christina Wiesner
 
Mange brands med netbutikker har efterhånden deres egen Facebook-side. Dem, der er længst, sporer også trafikken og holder øje med, om det genererer ordrer og i givet fald hvor mange. Som regel erfarer de, at det ikke er kræfterne værd. Men hvorfor er det så alligevel at man bør have en Facebookside?
 
Sociale medier er svære at måle. Man kan ikke på samme måde som med andre medier og annonceformer bruge Google Analytics til at konkludere effektiviteten af facebooksiden, og her menes efter hvor meget trafik der kommer derfra samt hvor mange ordrer siden genererer.  
 
Årsagen er den at Google Analytics fokuserer på, hvor den besøgende sidst kom fra, når de placerer en ordre. Det betyder at hvis en potentiel kunde tjekker din Facebook side ud og bliver interesseret, men dernæst googler brandet og derigennem køber via hjemmesiden, vil dette køb ikke optræde som trafik genereret af Facebook siden -som egentligt var den sande ordrestater.
 
Facebook skal altså ikke benyttes som et salgsorgan. Facebook er nemlig først og fremmest et socialt medie. Facebook skal bruges til friske uformelle opdateringer af fx nye tiltag, nye varer eller kommende events. Du kan stille interessante spørgsmål samt svare på kunders henvendelser. Det er netop et samlested for dine kernekunder og interesserede der ønsker at følge brandet. Siden er derfor medvirkende til at skabe tættere og mere loyale kunderelationer.  Og det er her Facebooks effekt kan ses på bundlinien.
 
Der er blot nogle få ting du skal være opmærksom på inden kreativiteten løber af med dig. Facebook har en række regler for hvordan virksomheder må reklamere for sig selv på platformen. Reglerne kaldes ”Promotion Guidelines”. Kort fortalt går de ud på at Facebook ikke må være direkte formidler af konkurrencer, spil og lign., og Facebook må heller ikke udstille andre brugere via tags på billeder eller ”synes godt om” klik.
 
Det betyder, at hvis du ønsker at promovere din virksomhed gennem en konkurrence kan den i stedet ske via et link på din Facebook side eller en udefrakommende applikation, en såkaldt trediemandsapp. Men du må meget gerne reklamere for konkurrencen i statusopdateringer og på billeder. Du må endvidere ikke betinge en deltagelse i et lagersalg eller en konkurrence af at brugeren skal ”synes godt om” siden, uploade eller  tagge sig selv på et billede.
 
Overholder du disse retningslinier er der rig mulighed for at Facebook kan medvirke til en mere effektiv branding, udvidelse af kundekredsen og større loyalitet hos eksisterende kunder.