Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Pandora bløder som forventet

I Pandora har årets første tre måneder været barske. Smykkegruppens omsætning er i første kvartal faldet med hele 18,4 pct. til 1,4 mia. kr.
I Pandora har årets første tre måneder været barske. Smykkegruppens omsætning er i første kvartal faldet med hele 18,4 pct. til 1,4 mia. kr.

I Pandora har årets første tre måneder været barske. Smykkegruppens omsætning er i første kvartal faldet med hele 18,4 pct. til 1,4 mia. kr. 
 
Gruppen oplyser, at faldet stemmer overens med forventningerne:
 
”Tallene i rapporten er på linje med  vores forventninger, men er som forventet negativt påvirket af effekterne af lagerbalanceringen, der blev lanceret den 21. februar 2012,” lyder det i en meddelelse fra huset.
 
Især i Asien og Europa er salget faldet betydeligt – hhv. godt 16 pct. i Asien og massive 36 pct. i Europa. I USA var tilbagegangen til sammenligning beskedne 2 pct. Pandoras overskud faldt i perioden med mere end en tredjedel fra 515 mio. kr. til 338 mio. kr.
 
I februar besluttede Pandora nemlig at skille sig af med en lang række mindre forhandlere, idet de vurderede, at disse ikke præsenterede produkterne flot nok sammenlignet med de større (en gros-)kunder, der er forpligtede til at vise smykkerne i forbindelse med Pandoras egne branding-display.
 
”Vores aktiviteter i kvartalet har udviklet sig planmæssigt. Det er tydeligt, at vi har en række udfordringer på den korte bane, men det opmuntrer mig at se, at vi har igangsat initiativer til at tage os af dem alle sammen,” siger Pandora-direktør Björn Gulden og fortsætter:
 
”Det vigtigste er, at vi arbejder sammen med vores detailled og sikrer os, at kvaliteten af deres varer er i forbedring,” siger direktøren.
 
Pandora forventer en beskeden vækst i 2012, baseret på åbningen af 200 nye konceptbutikker især med fokus på nye markeder. De forventer at åbne mindst 135 nye konceptbutikker og shop-in-shops på de nye nøglemarkeder Italien, Frankrig, Rusland og Asien i løbet af året. 
 
”Det glæder mig, at vores SS12-kollektion, der blev lanceret midt i marts, klarer sig godt både i ind- og udsalg. Jeg har tillid til, at denne udvikling fortsætter med vores AW12-kollektion. Vores strategi er intakt – det handler udelukkende om udførelsen,” slutter han.