I rækken af designsamarbejder mellem den svenske modekæde H&M og en række af verdens dygtigste og mest kendte designere og brands er nu afsløret en ny. Hun har nået kultstatus inden for de seneste år gennem street-style fotografernes linser grundet hendes ekstravagante tøjvalg – navnet er selvfølgelig Anna Dello Russo, tidligere chefredaktør på Vogue Italia, nu moderedaktør på Large og kreativ rådgiver på Vogue Japan.

Den kendte moderedaktør skal designe en accessory-kollektion for H&M, der betegnes som ”ufortrødent glamourøs, eksklusiv og festlig” og består af smykker, solbriller, sko, tasker og en trolley.

”Jeg er meget begejstret for samarbejdet. Det er første gang, at ‪H&M‬ involverer en fashion director i et specialprojekt, og det er et tegn på en vigtig udvikling i modeverden. Jeg er både stolt og ydmyg over at være blevet valgt til at lede dette projekt,” lyder det fra Anna Dello Russo i en pressemeddelelse, inden hun fortsætter og beskriver sin kollektion:

”Jeg ønskede at skabe eksklusive accessories, som normalt er svære at finde. Som stylist ved jeg, hvor vigtig en rolle accessories spiller, for det er dét, der giver ethvert look et personligt præg. Kollektionens accessories er noget alle kan nyde, og det kan forvandle en almindelig hverdag til en fantastisk modeoplevelse,” siger hun.

Og hos H&M er man ligeledes – ikke overraskende – glade for samarbejdet. Anna Dello Russo har nemlig efterhånden nået status som modeikon.

“Det har været fantastisk spændende at arbejde sammen med Anna Dello Russo på projektet, som adskiller sig fra alt andet, vi hidtil har prøvet. Udover at være et sandt modeikon, har Anna et fantastisk øje for mode og en sikker stil. Hun har skabt en ekstravagant accessories-kollektion, der vil begejstre både ‪H&M‬-kunder og alle modeelskere. Kollektionen er en hyldest til overdådighed, fantasi og pynt,” siger Margareta van den Bosch, kreativ rådgiver i ‪H&M‬.

Kollektionen lanceres d. 4. oktober 2012 og sættes til salg i 140 butikker verden over og på hm.com.