Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Marks and Spencer laver ny plan for bæredygtighed

Et nyt projekt kaldet Shwopping skal gøre Marks and Spencer’s tøj langt mere bæredygtigt end det er i dag
Et nyt projekt kaldet Shwopping skal gøre Marks and Spencer’s tøj langt mere bæredygtigt end det er i dag

Marks and Spencer (M&S) har netop annonceret en ny forretningsmetode, der indgår i deres Plan A-projekt, der skal gøre forbruget af tøj langt mere bæredygtigt end det er i dag. Medvirkende til at lancere dette nye koncept er skuespiller og model Joanna Lumley. Hun skal være ambassadør for det nye projekt og er gået sammen med M&S for at give deres forbrugere en mere bæredygtig livsstil. 

M&S ønsker at give brugt tøj en fremtid og opfordrer derfor deres kunder til at benytte sig af deres nye shwop koncept, der går ud på at forbrugerne donerer et stykke tøj, hver gang de køber et nyt. 

Det brugte tøj vil blive videresolgt og genbrugt, og M&S’ ultimative mål er at genanvende så meget tøj, som det beløb de årligt sælger for – 350 millioner. 

Joanna Lumley arbejder i Plan A sammen med M&S-direktør Marc Bolland og Barbara Stocking, direktør i Oxfam, en organisation der arbejder for at bekæmpe fattigdom. 

For at fremhæve problemet vedrørende tøj der går til spilde, fyldte de en hel gade i London med 10.000 stykker tøj. Intet mindre end en milliard beklædningsgenstande ryger nemlig hvert år til deponering.

”Vi beder folk åbne deres hjerter, sind og garderober. Husk vi plejede at smide plastflasker ud, men nu kan de genbruges, uden vi tænker over det. Vi er nødt til at gøre det samme med tøj, kom med noget gammelt og køb noget nyt – swap og shop, så simpelt er det,” siger Joanna Lumley om kampagnen.

Ifølge Barbara Stocking, direktør for Oxfam, er dette projekt banebrydende og helt nødvendigt

”For Oxfam vil Shwopping i sidste ende betyde at vi kan ændre tilværelsen for nogle af verdens fattigeste mennesker,” fortæller hun i en pressemeddelelse. 

Hos NICE, der arrangerer Copenhagen Fashion Summit er man begejstrede for initiativet: 

"Det er fantastisk at se, at M&S nu sætter trumf på forbrugerfokuset – det understreger jo også bare at Copenhagen Fashion Summit 2012 er helt i tråd med first moverne. Bæredygtigt forbrug og aktivering af forbrugeren er hovedtemaet for topmødet – så det passer perfekt," siger Jonas Eder-Hansen, udviklingsdirektør hos Danish Fashion Institute og arrangør af Copenhagen Fashion Summit, til FashionForum.dk.

Shwopping er allerede blevet lanceret i alle Marks and Spencer butikker England over og online på marksandspencer.com. Der vil være 1.200 containere tilgængelige, mindst to i hver butik. 

Tøjet bliver genanvendt og videresolgt gennem velgørenheds organisationen Oxfarm som vil sørge for at genbruge dem på de markeder hvor der er størst efterspørgsel. 

Plan A er Marks & Spencers økologiske og etiske organisation der sigter efter at gøre M&S til verdens mest bæredygtige detailkæde inden 2015. Den blev lanceret I 2007 og i marts begyndere tilgangen med bæredygtighed der inddrager kunderne og som tackler alle spørgsmål vedrørende klimaændringer, affald, råstoffer og sundhed.