Julie Brandt: With a Little Help From My Friends
”Vi er super glade for den modtagelse, vi har fået, det giver en rigtigt god energi til udviklingen af brandet og virksomheden,” siger Julie Brandt, her et par måneder efter lanceringen af sit brand og sin debutkollektion på Premium i Berlin og Gallery i København.
”Vi er super glade for den modtagelse, vi har fået, det giver en rigtigt god energi til udviklingen af brandet og virksomheden,” siger Julie Brandt, her et par måneder efter lanceringen af sit brand og sin debutkollektion på Premium i Berlin og Gallery i København.
Det har været et travlt år med mange omvæltninger for Julie Brandt siden hun i juni 2011 valgte at stoppe som kreativ direktør i sine forældres virksomhed, ‘Margit Brandt’, der hører under Metropol.
Spændende tilbud
På trods af spændende jobtilbud og medejerskabet af Rue Verte og Rue Verte Plus stod det på det tidspunkt ikke klart for hende, hvad hendes næste mål og arbejde skulle være, men venner og bekendte virkede mere overbeviste: ”Du skal da starte dit eget brand!,” lød det.
Efter en tænkepause sommeren over havde idéen også formet sig hos Julie Brandt selv: Hendes sans for design, kompetencer og livslange erfaring med mode og virksomhedsførelse skulle udmønte sig i et nyt brand, fortæller Julie Brandt, da FashionForum.dk møder hende i hjemmet. På det tidspunkt stadig fungerende som kontor og designstudie for den nystartede virksomhed inden indrykningen ind de lokaler i Frihavnen, hvor de sidder i dag.
Familiebaggrunden
Da beslutningen først var taget, gik det stærkt. Tre medarbejdere blev ansat og på få måneder blev brandet ‘Julie Brandt’ en realitet. Men mens der var fremgang i det ene felt, var der den hårdest tænkelige modgang i det andet.
Mens firmaet tog form, blev Julies mor, Margit Brandt, alvorligt syg og – som det genlød gennem modebranchen og på avisernes forsider – gik hun bort sidst i oktober. Netop dette, Julie Brandts familiære ophav minder én om, at hendes
situation er speciel. Uden tvivl. Privilegeret, vil mange mene. Svær at leve op til, vil andre sige.
For få er som hende vokset op i modebranchen med en mor og far, der satte dansk mode på verdenskortet længe inde internationalisering var blevet en standardmålsætning i danske virksomheder. Men Julie Brandt er ikke kommet til, hvor hun er i dag på grund af sit efternavn.
Hårdt og målrettet arbejde
Et kig ned af hendes CV fortæller, at hun har arbejdet både hårdt og målrettet for at tilegne sig den erfaring og de kompetencer, hun har i dag.
Blot 21 år gammel åbnede hun i 1994 mode- og livsstilsforretningen Rue Verte, og i 2005 var hun en af nøglepersonerne i relanceringen af mærket Margit Brandt.
”Jeg har oparbejdet et omfattende kendskab til mange facetter af modebranchen. Fra opgaver i detailleddet som indkøber og sælger, til opgaver indenfor produktion, PR og hele den kreative og designudviklende del. Derfor har jeg en god forståelse for de fleste aspekter af processerne i opbygningen og driften af et brand,” fortæller Julie Brandt
og fortsætter:
”At starte et brand op fra bunden kræver, at man er med og har viden på alle fronter. Derudover har jeg søgt sparring, råd og støtte fra mit netværk, der hvor jeg selv kom til kort.”
God vidensdeling i branchen
Julie Brandt har et advisory board og et medarbejderteam, der giver hende både sparring og rådgivning, men er hun positiv over den åbenhed og hjælpsomhed hun har mødt både i sin vennekreds og i branchen. Forbilledlig, kalder hun den.
”Mange har været utroligt imødekommende og tilbudt at dele deres viden – især med henblik på det mere lavpraktiske og driftsorienterede. De forstår godt at skelne imellem viden, der er fortrolig for deres firma og mere almengyldig viden, der kan komme andre til glæde,” siger Julie Brandt, der erkender at have præsteret noget af et kraftspring i det sidste halve år.
”Men selv om det til tider er utrolig travlt, så ved jeg, at det er det rigtige for mig at gøre og den opbakning, jeg har mødt har været enestående. Især fra min familie, venner, advisory board og ikke mindst mit fantastiske team.”
Julie Brandt er gået efter looks med rå detaljer, innovative materialer samt kvaliteter og priser, der er til at betale. Debutkollektionen With A Little Help From My Friends på 65 styles er samtidig en hyldest til Julies netværk og venner for deres dedikerede støtte, som har hjulpet hende til en stærk debutkollektion, der bl.a. produceres i Portugal, Bulgarien, Indien og Kina.
Store ambitioner
”Det er vigtigt for mig at skabe tøj, hvor kvinder får lov til at være kvinder; at silhuetterne er flatterende, at det er klassisk, men samtidig råt og skødesløst med cool detaljer, der skaber et afslappet look med attitude," fortæller Julie Brandt.
Ambitionerne og passionen er stor hos det nystartede firma, og samtidig er noget af det vigtigste for Julie Brandt, at firmaets udvikling er i overensstemmelse med hendes værdier og filosofier.
”Det er vigtigt for mig at skabe en inkluderende arbejdsplads, hvor både jeg selv og mine medarbejdere, hver dag bliver inspirerede og samtidig har det sjovt,” siger Julie Brandt og til spørgsmålet om, hvorvidt hun kunne tænke sig en partner, svarer hun:
At dele arbejdsopgaverne
”Det er altid fantastisk at kunne dele arbejdsopgaverne og ansvaret med nogle, der evt. kan byde ind med andre kompentencer og forcer end én selv. På den måde opstår spændende og nye synergier. Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer, men jeg er åben for, hvad der måtte ske, så længe det er i overensstemmelse med de værdier og målsætninger, jeg har for mit brand.”
Julie Brandt slutter:
“Det er en økonomisk udfordrende tid at starte ny virksomhed op i, så det er naturligvis vigtigt for os at have vind i sejlene fra starten. Den modtagelse vi har fået til nu, tegner godt.”
Julie Brandts debutkollektion With A Little Help From My Friends kan findes i udvalgte forretninger landet over fra august 2012.