Nu lysner det så meget for dansk økonomi, at detailhandlen poster flere penge i butikkerne, skriver Jyllands-Posten,

Flere kæder og butikker øger investeringer i både nye og gamle butikker, lyder meldingen fra flere aktører i branchen. Og den udvikling kan være med til at sætte gang i det private forbrug, vurderer direktør Bruno Christensen fra konsulentvirksomheden Detailhandels Promotion.

"Der findes et opsparet investeringsbehov, som vi ser slippe løs nu. Dem, der sætter gang i investeringerne, tror på positive fremtidsudsigter. Det i sig selv kan være en brik, der sætter forbruget i gang. Det er et kraftigt signal om, at de nu tror på det," siger han til Jyllands-Posten.

Danmarks to største koncerner inden for dagligvarehandel, COOP og Dansk Supermarked, investerer begge mere i deres butikker.

"Vi bygger og køber nye butikker, vi moderniserer gamle butikker og vi investerer i IT og logistik for at øge vores konkurrencekraft," siger administrerende direktør Jesper Lien fra COOP.

Jesper Lien vil dog ikke udtale sig om, præcist hvor meget investeringerne stiger. Men det vil konkurrenten Dansk Supermarked, der øger investeringerne fra tre milliarder kroner i 2011 til 3,4 milliarder kroner i år.

"Vi investerer primært i flere butikker i udlandet, fordi vi vil øge vores markedsandel," siger økonomidirektør Simon Lodberg fra Dansk Supermarked til Jyllands-Posten.

De frie købmænd følger også trop med moderniseringer for at bevare konkurrenceevnen, vurderer erhvervsorganisationen De Samvirkende Købmænd (DSK).

Det er ikke blot blandt købmænd og dagligvarekæder, at der løftes for låget til pengekisten. Tøj- og skobutikker er også begyndt at se lysere på fremtiden.

Noget tyder på, at det begynder at vende nu, og det lokker investeringerne frem. En del kæder har kapital til at ekspandere, og det gør de så, siger direktør Jens Birkeholm fra erhvervsorganisationen Dansk Detail, der repræsenterer mange sko- og tøjbutikker, til Jyllands-Posten.

Kilde: Jyllands-Posten