Kreative sjæle sparker gang i kundestrømmen
Indgå samarbejde med kreative typer, når du skal udvikle din butik. Sådan lyder budskabet fra Julius Nørbo, indehaver af konsulentvirksomheden NyX, der gennem en lang årrække har arbejdet med at inddrage kreative aktører, fx kunstnere, i innovationsprocesser.
På den afsluttende konference om Sensorial Shopping-projektet, der er igangsat af Videnscenter for Design & Business på TEKO Via University College, præsenterer Julius Nørbo sine erfaringer med de kreative samarbejder – og for langt størstedelen af de omkring 80 projekter, han allerede har arbejdet med, har succesen været til at tage og føle på.
Virksomhederne får nemlig oftest nyt fokus på købsoplevelsen, en bedre indre kommunikation og dialog mellem fx de ansatte i detailleddet og på lederniveauet – og sidst men ikke mindst: flere mennesker i butikken.
Succesfuldt projekt
At Sensorial Shopping-projektet har været givende er tydeligt, da de involverede virksomheder på konferencen kort fortæller om deres oplevelser.
Rebekka Bay, der er chefdesigner hos Bruuns Bazaar, og det kunstneriske kollektiv Bureau Detours har haft fornøjelse af den nye samarbejdsform, og hos det Aarhus-baserede brand Bibi Chemnitz har man været yderst tilfredse med udviklingen af et butikslokale, der samtidig er værksted.
De nye rammer indfrier nemlig en lang række af de praktiske krav, virksomheden havde fra start, men har også samtidig så kreativt et udtryk, at det har givet en større kundestrøm, forklarer David Røgilds fra Bibi Chemnitz.
Fordomsfri attitude
Efter de korte oplæg fra virksomhederne er det Julius Nørbos tur til at træde på talerstolen. Og hans opfordring er tydelig; brug kreative aktører som innovationsfaktorer og sparringspartnere i butikken. Det kan alle få noget ud af – og det kan i sidste ende forbedre bundlinjen.
Et enkelt mantra understreges igen og igen fra Julius Nørbos side:
Man skal gå ind i projektet med et åbent sind, en fordomsfri attitude og en vilje til at prøve noget nyt og anderledes. Det kan nemlig give erfaring, være udviklende og i de kulturelle erhverv være et innovativt moment, lyder det.
Det vigtige er, at man får matchet de konkrete mål med de processuelle mål, som fx at man med tiltaget skal nå en ny kundegruppe. De kreative samarbejder udfordrer nemlig rutinerne og skaber bedre købsoplevelser for forbrugerne.
De fire D’er
Udgangspunktet for Julius Nørbos oplæg er en 4D-metode, som han kalder den.
De fire D’er står for: Discover, Dream, Design & Deliver.
Discover er fasen hvor den kreative aktør får indsigt i virksomheden – fx gennem at være en flue på væggen eller opdage historien bag brandet.
I Dream-fasen tænkes der stort og skabes plads til alt det uforudsete. Her skal man som virksomhedsejer have udvidet sit univers og slippe kontrollen.
Videre til Design. Her finder eksperimenterne og produktionen af prototyperne sted. Og endeligt Deliver, der har fokus på selve udfærdigelsen af det endelige produkt og på købsoplevelsen.
For i sidste ende er det netop købsoplevelsen, der er i fokus. Og derfor kan de kreative aktører være en god ide for kommercielle virksomheder. De kreative sjæle kan give indspark til fx butikskoncepter, indretninger og sjove, spøjse nye tiltag, der understreger selve shopping-oplevelsen og hiver fat i kundens sanser – dermed bliver oplevelsen nemlig sensorisk.