Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Solbrillegiganten Safilo Group i fin form

Safilo Group – den italienske koncern, der blandt andet har licens på at producere solbriller og brillestel for kendte brands som Dior, Gucci, Hugo Boss, Max Mara og Céline, viser fine resultater.
Safilo Group – den italienske koncern, der blandt andet har licens på at producere solbriller og brillestel for kendte brands som Dior, Gucci, Hugo Boss, Max Mara og Céline, viser fine resultater.

 

Safilo Group – den italienske koncern, der blandt andet har licens på at producere solbriller og brillestel for kendte brands som Dior, Gucci, Hugo Boss, Max Mara og Céline, viser fine resultater.
 
For hele 2011 kan Safilo således fremvise et nettoresultat på knap 28 mio. euro mod beskedne 0,7 mio. euro året inden. Det fremgår af en regnskabsmeddelelse fra gruppen.
 
Også gruppens omsætning har i det forgangne år bevæget sig i den rigtige retning: Fra en omsætning på 1079,9 mio. euro i 2010 til en omsætning på 1101,9 mio. euro i fjor, har Safilo solgt solbriller (og andre briller) for godt 20 mio. euro mere det seneste år.
 
Men den flotte stigning på bundlinjen skyldes især stram ressourcestyring.
 
”Vi har forstærket vores organisatoriske og ledelsesmæssige strukturer for at sikre en hurtig og effektiv igangsættelse af vores strategi,” forklarer adm. direktør for Safilo Group Roberto Vedovotto.
 
Han forklarer, at man har iværksat en rationaliseringsstrategi af gruppen brandportfolio med det mål for øje at fokusere koncernens know-how og ressourcer på de brands, der har bedst vækstmuligheder.
 
”Vi valgte derfor ikke at forny licenserne på en række mindre brands med det formål at opnå større profitabilitet gennem effektiviseringsprogrammer,” forklarer direktøren.
 
”Jeg vil beskrive 2011 som et år med mange præstationer og vigtige ændringer for Safilo Group. Vores resultater var positive hele året, med især Asien og USA på vej fremad. Europa var mere udfordrende takket være økonomisk og politisk tumult,” siger han.
 
Det er især mærkerne Gucci og Dior, der har drevet fremgangen, løfter direktøren videre sløret for, men også Tommy Hilfiger, som gruppen fik licens på i fjor, har trukket godt.