Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sparsommelige forbrugere fordrer kreativ markedsføring

Forbrugerne holder godt fast i deres penge. Men for nytænkende virksomheder og designere har løsningen vist sig at være produkter og tiltag, der appellerer til følelser, bæredygtighed og budge.
Forbrugerne holder godt fast i deres penge. Men for nytænkende virksomheder og designere har løsningen vist sig at være produkter og tiltag, der appellerer til følelser, bæredygtighed og budge.

En række studerende ved KEAs PBA i Design/Business fik denne vinter til opgave at identificere en trend. Ved hjælp af DART-modellen, som også tidligere er omtalt på FashionForum.dk, ) foldede de trenden ud for endelig at udarbejde en artikel, målrettet FashionForum.dk, om emnet. FashionForum.dk bringer seks af artiklerne – her er den første. Læs alle artiklerne her.

Af: Maria Foerlev

Forbrugerne holder godt fast i deres penge. Men for nytænkende virksomheder og designere har løsningen vist sig at være produkter og tiltag, der appellerer til følelser, bæredygtighed og budget. 
 
Nedenfor er bud på, hvordan det Acne, IKEA, designere og forbrugere har valgt at tackle den nye virkelighed på ved hjælp af: re+sell, re+sponsible, re+using og re+make.
 
re+sell
IKEA tilbyder nu at hjælpe deres kunder med at videresælge deres brugte møbler. IloveIKEA.se er en internetbaseret handelsplatform, hvor kunder kan videresælge deres gamle IKEA-inventar. 
 
Det er godt for miljøet, og det er godt for pengepungen.
 Denne service er et fint eksempel på, hvordan producenten møder forbrugeren i fremtiden. Og et forsøg på at få kunderne til at betragte deres ejendele med respekt og ansvar.
 
Det svenske tøjmærke Acne har netop åbnet et outlet i København, hvor fans af det minimalistiske svenske brand kan finde kjoler, jeans, nederdele, toppe og sko fra tidligere sæsoner. Tøjet koster langt under nyprisen, og man kan både finde masser af kollektionsprøver, klassikere fra tidligere sæsoner, showpieces, accessories og secondhand fra det svenske modehus.
 
Svenskerne selv har længe haft mulighed for at shoppe i butikken Acne Archive i Stockholm, hvor alt koster under halvdelen af, hvad det gjorde, første gang det kom på bøjlen. Butikken i Stockholm forhandler også redesignede udgaver af det tøj, der ikke er blevet solgt, som så har fået endnu en tur forbi de svenske designeres symaskiner, inden det bliver sendt til Acne Archive som one-of-a-kind-udgaver.
 
Grundlæggeren af Acne Jonny Johansson udsendte en pressemeddelelse ved åbningen af butikken i Sverige, hvor han forklarer om konceptet:
 
”Jeg tror, at det er vigtigt at gøre, hvad man kan for at bidrage positivt til miljøet i disse tider, så en af årsagerne til, at vi åbner Archive, er, at vi dermed bliver i stand til at genbruge. Vi får mange henvendelser om tidligere kollektioner og udgåede styles, og vi har et stort lager, der er fuldt af gamle varer," skrev han.
 
re+sponsible
Det ikke længere nok at være miljøbevidst. Virksomheden skal også være ansvarsbevidst og gavmild. 
 
Eksempelvis har IKEA startet et forsøg i Malmø, hvor de forærer fattige mennesker møbler, der alligevel skulle kasseres. Den gode gerning har sikret virksomheden masser af positiv omtale og viser forbrugeren, at IKEA er en virksomhed med et hjerte .
 
Ifølge Kristeligt Dagblad får tidsånden også kasseapparaterne til at klinge ekstra højt i landets genbrugsbutikker. Landets kirkelige organisationer, der driver genbrugsforretninger, melder om rekordstore salgstal i 2011, og tendensen ser ud til at fortsætte. 
Overskuddet går til varmestuer, væresteder, u-landsprojekter og sommerlejre for fattige børn.
 
Det store genbrugssalg har to forklaringer, mener Sophie Esmann Andersen, ekspert i forbrugeradfærd og adjunkt ved Handelshøjskolen i Århus. 
Hun hæfter sig specielt ved genbrugssalget af tøj, som er unikt, fordi der ikke findes mange eksemplarer af samme slags, hvilket giver det en høj brandingværdi. Ved at gå i genbrugstøj opbygger man simpelthen en unik identitet:
 
”Genbrugskøb passer ind i tidens generelle trend om at tænke bæredygtigt. Det er blevet populært at passe på vores ressourcer og tænke miljørigtigt. Det gør vi så med blandt andet vores tøj, som bliver et trendmæssigt statement for os,” siger Sophie Esmann Andersen.
 
re+using
Flere designere har også erkendt at deres produkt skal reflektere tiden. Erkendt at allerede eksisterende materialer kan benyttes med fordel. At de kan vende forbrugerens ønske og planetens snarlige ressourceknaphed til deres fordel og som et kreativt dogme. 
 
Den danske, londonbaserede designer Nina Tolstrup fra Studiomama har med sit ’europapalle-projekt’, vundet stor anerkendelse for netop at lave moderne design med ydmyge og brugte materialer. 
 
Hun har designet en møbelkollektion af genbrugstræ fra paller. På hendes hjemmeside kan du købe DIY-instruktioner til fremstilling af egne europapalle-stole/bænke og -lamper.


re+make
I USA har Mark Frauenfelder, tidligere redaktør på magasinet ‘Wired’, startet MAKE Magazine, der giver læseren brugsanvisninger på, hvorledes man selv fremstiller diverse DIY(Do It Yourself, red.)-projekter: møbler, håndværk og tekniske ‘gadgets’, som man selv kan lave af forhåndenværende materialer.
 
Tendensen peger mod en ny generation af produkter, skabt ud fra et holistisk standpunkt. – Ikke ‘bare’ bæredygtige i et miljørigtigt perspektiv, men med værdier som autenticitet, æstetik, ansvar og humanisme. 
 
Der er ikke længere økonomi til at erstatte velfungerende produkter med nye, blot fordi det gamle er blevet ‘utrendy’. Men denne nye tendens er for forbrugeren en etisk måde at shoppe videre på. For kunden vil stadig gerne shoppe og virksomheden og designeren vil gerne levere varen.