Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Platformen er tilbage

Tilføj 12 cm til din højde og kryds fingre for, at du ikke snubler og brækker anklen, for platformskoen er vendt stærkt tilbage.
Tilføj 12 cm til din højde og kryds fingre for, at du ikke snubler og brækker anklen, for platformskoen er vendt stærkt tilbage.

En række studerende ved KEAs PBA i Design/Business fik denne vinter til opgave at identificere en trend. Ved hjælp af DART-modellen, som også tidligere er omtalt på FashionForum.dk,  foldede de trenden ud for endelig at udarbejde en artikel, målrettet FashionForum.dk, om emnet. FashionForum.dk bringer seks af artiklerne. Læs alle artiklerne her.

Af Kajsa Englesson

De fleste af os husker vel bedst platformsko fra slutningen af 1990’ernes Buffalo High Towers. Vi husker måske også, at vi lovede os selv få år efter, at den trend måtte vi aldrig gå med på igen.

Men. Tilføj 12 cm til din højde og kryds fingre for, at du ikke snubler og brækker anklen, for platformskoen er vendt stærkt tilbage.

Det danske tøjmærke Moonspoon Saloon har lanceret et samarbejde med det tyske skomærke, og lavet en nostalgisk reproduktion af den kontroversielle platformsko. 

Skoene har fået en del omtale i både udlandet og herhjemme, og er blevet vist i mange modeserier og blogs. De har bl.a været til salg hos Wood Wood og i den københavnske butik Flying A, hvor kunderne har stået på venteliste. 

Sabine Parbo Niemann, indkøber for Flying A, siger:  

”Jeg er en af dem, der synes, det er meget sejt, at det er kommet igen. Mange af mine aldersfæller står helt af på dem. Og jeg må da også indrømme, at jeg har svært ved at se mig selv i dem igen.”

Den originale High Tower Buffalo-sko er umiddelbart ikke til at opstøve, med mindre du finder den frem fra loftet eller er heldig at finde den på Ebay. Bedst kender vi den måske fra den brittiske pigegruppe Spice Girls, som sikkert ikke kun lå inde med den største og mest misundelsesværdige samling, men også spillede en afgørende rolle i at gøre den populær. 

I København var hypen ikke mindre, forklarer Flying A-indkøberen: 

”Jeg var jo stor fan dengang. Jeg havde tre-fire par Buffalo-sko, tror jeg,” fortsætter Sabine Parbo Niemann om sin teenagetid, hvor hun tog toget fra Jylland til København.

Det startede med en hæl
Kilehælen har været dominerende de seneste sæsoner og har været populær, da den er komfortabel og feminin. Det kan ses som en naturlig udvikling af trenden, at hælen ville ende ud i platformen, i takt med at moden skifter. 

Platformen ses nu hos flere designere, og en af de mest populære er Pradas platform-brogue fra sidste sæson. Ofte er det kun de små ting, som gør at en trend udvikler sig fra det ene til det andet. 

Nogle gange giver en trend ikke mening, da den hverken er flatterende eller kan siges at opstå ud fra noget andet. Denne trendteori kaldes ”the logic of wrong”. Ofte er det kun en inderkreds, som har en fælles forståelse for trenden. Som da mange iførte sig briller uden styrke både til hverdag og fest, til trods for at teknologien var nået så langt, at man netop kunne undgå brillerne – selv som svagtseende. 

Folk ifører sig ofte disse tendenser for at skille sig ud eller vise et tilhørsforhold til netop den gruppe, som forstår den. Platform-skoen, som eksempelvis Moonspoon Saloon-Buffalosko, er derfor et fashion statement, som kun de færreste tør iføre sig.

De allerførste trendsættere
Faktisk har platformskoen eksisteret i mange hundrede år, og endda med et praktisk formål. I det gamle Japan brugte de japanske geishaer nemlig en sandal kaldet en geta. 

Det er en klip-klap med træsål udstyret med styltelignenede takker under, kaldet tænder. De blev brugt til formålet at holde kimonoen oppe fra jorden, så den ikke blev snavset. Jo dårligere vejret var, jo højere var “tænderne”. 

Små geishaer i oplæring, brugte sandalen pokkuri, som var endnu højere men med fast platformsål. Disse minder mere om de platformsko, vi ser i moden i dag. Dette fik desuden geishaerne til at gå med meget små skridt, hvilket var fordelagtigt i en kimono.