Second Female med base i den københavnske frihavn kan rapportere om succes på årets danske modemesse – og det endda blot tre timer efter startskuddet har lydt.
 
”Egentlig har vi lukket for tilgang af flere butikker i Danmark, vi har fået så mange kunder herhjemme, at vi hellere vil servicere dem, vi har, end have flere. Men vi har alligevel lukket aftale med en ny kunde på hjemmemarkedet,” siger salgs- og eksportmanager hos Second Female Winnie Iversen til FashionForum.dk. Den nye kunde repræsenterede nemlig en by, hvor brandet endnu ikke er repræsenteret, forklarer eksportchefen.
 
Fjerde gang på Terminal-2
Second Female har gennem de seneste fire sæsoner været at finde i det gamle lokomotivværksted bag Dybbølsbro, der huser messen Terminal-2. Før dette har de både prøvet kræfter med CIFF og CPH Vision.
 
Foruden den ene danske finke der er røget af – eller på! – fadet, trods planer om at lukke hjemmemarkedet, har også de svenske butikker allerede vist så stor interesse for det danske brand på årets messe, at to har underskrevet aftaler på stedet, og det glæder Winnie Iversen:
 
”Vi er her primært for at vise kollektionen frem for eksisterende danske kunder og så for at udvide i Skandinavien. Her kommer jo også både nordmænd, svenskere og endda hollændere forbi,” siger eksportmanageren.
 
Egen butik i Holland
Og netop Holland er faktisk et interessant marked for Second Female. Foruden brandets to egne retailbutikker i Danmark, en i Vejle og en i København, åbner brandet nemlig første udenlandske butik i eget navn i Amsterdam til marts.
 
”Det er en kunde fra butikken Loulou i Amsterdam, der allerede forhandler vores mærke, som vi har indgået aftale med om, at hun åbner en Second Female-butik dernede,” forklarer Winnie Iversen.
 
Gode butikker i Sverige
Second Female sælges på nuværende tidspunkt i seks lande og mere end 700 butikker. Særligt i søsterlandet Sverige er det danske brand vækstet gevaldigt siden eksportdebuten for halvandet år siden.
 
”Vi er havnet i nogle rigtig gode butikker i Sverige, og så går det bare pludseligt hurtigt.”
 
Winnie Iversen fortæller, at Second Female faktisk har vækstet gennem krisen – blandt andet fordi brandet befinder sig i et segment, hvor tøjet ligger i dyrere butikker, men stadig er til at betale for kunderne.
 
Næsten pinligt
”Det har næsten været pinligt, når andre sælgere har spurgt, hvordan det går, og vi kun kan sige, at det faktisk går rigtig godt,” siger manageren og fortsætter:
 
”Vi har haft bestsellere i hver eneste kollektion, og det gør, at der – især i Sverige, hvor de er gode til at genbestille varer – har været en del løbende gensalg.”
 
Så forventningerne er høje, slutter Winnie Iversen:
 
”Jeg håber, at vi søndag når messen er lukket har fået flere udenlandske kunder – især svenske – og det skal nok ske – vi skal ikke klage.” 
 
FashionForum.dk besøger denne vinter samtlige de københavnske modemesser. Torsdag rapporteres fra Terminal-2 og CPH Vision.