Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske mænd er med på moden

En stor undersøgelse af mænds modevaner afkræfter fordommen om, at danske mænd ikke går op i mode. Ifølge modeforskere er det dog stadig ofte mere nød end lyst, der driver mændene ind i prøverummene.
En stor undersøgelse af mænds modevaner afkræfter fordommen om, at danske mænd ikke går op i mode. Ifølge modeforskere er det dog stadig ofte mere nød end lyst, der driver mændene ind i prøverummene.

En stor undersøgelse af mænds modevaner afkræfter fordommen om, at danske mænd ikke går op i mode. Ifølge modeforskere er det dog stadig ofte mere nød end lyst, der driver mændene ind i prøverummene.
 
Næsten hver fjerde af de 1.733 mænd, der har deltaget i undersøgelsen, svarer, at han følger med i moden og synes, det er vigtigt at have en personlig stil. 
 
Interessen er størst blandt de unge, men mere end hver tiende mand over 50 år svarer, at han følger med i moden.
Mændenes interesse for mode mærkes tydeligt hos Danmarks største online modemarked Trendsales.
 
”Gennem de seneste år har vi set en markant stigende interesse for modevarer blandt mænd. Traditionelt har mode været kvindernes område, men mændenes andel af gennemførte handler på Trendsales er steget med 50% siden 2008, og der er intet, der tyder på, at den udvikling ændrer sig,” siger Trendsales’ direktør Martin Falslev Andersen. 
 
Else Skjold er modeforsker hos CBS samt på Designskolen i Kolding og forsker netop i mænds forhold til mode. Ifølge hende er mændenes modebevidsthed udtryk for en naturlig udvikling, hvor det bliver mainstream for mænd at gå op i mode.
 
”Historisk set har mænds påklædning været dikteret af deres arbejdsliv. Men i dag er der stort set ingen dresscodes til at hjælpe mændene, og derfor er de – på godt og ondt – blevet nødt til selv at opbygge en interesse for det. Samtidig har udseende og dermed påklædning fået en øget betydning – også i mange professionelle sammenhænge. For mange mænd handler modebevidstheden måske i mindre grad om personlig stil og i højere grad om ikke at stikke ud ved at være håbløst klædt,” forklarer Else Skjold.
 
Interessen for mode begrænser sig ikke til tid foran spejlet eller næsen i magasiner. Næsten 45% af mændene shopper tøj hver måned – og 20% flere gange om måneden. 
 
Mændenes gennemsnitlige tøjbudget er 780 kr. pr. måned, men tallet dækker over store regionale forskelle. De københavnske mænd ligger i front med 888 kr. pr. måned, efterfulgt af nordjyderne og det øvrige Sjælland. Fynboerne bruger færrest penge på tøj med et budget, der er 25% lavere end københavnernes. 
 
Om undersøgelsen
1.733 mænd har deltaget i undersøgelsen, der er foretaget af Trendsales i december og januar 2011/12. 29,8% af de adspurgte har en Trendsales profil.  

Billede: Bruuns Bazaar SS12